Zoeken


Web www.fileunder.nl
Stonehead: FlyLo's nieuwe plaat, de Definitieve Analyse: http://frnkfrt...
Prikkie: Die gerontorocker prees zijn site wel braaf in de comments a...
Stonehead: Taylor Swift + Aphex Twin = Aphex Swift; http://www.synthto...
Stonehead: Collega-schrijver Jasper herdenkt het uiteengaan van Space S...
Prikkie: Het is dan ook een heule fijne site, al zeg ik het zelf. ;-p
Prikkie: Goed nieuws: ook het Europees Hof heeft vastgesteld dat embe...
Stonehead: Nu we toch bezig zijn: zo zit het nummer in elkaar; https://...
Ewie: De eerste speelt zelfs nog mee op deze plaat...
tbeest: Inmiddels 10 in de vinyl50...
Stonehead: Op Facebook gaat het er inmiddels over dat je Vengeance-samp...

Laatste recensies

Elle Bandita - Elle Bandita
Amy LaVere - Runaway's Diary
Willie Nelson - Band of Brothers
Tigre Blanco - Light Up The Fire
Robert Plant - Lullaby And... The Ceaseless Roar
Clipping. - Clppng
The Asteroids Galaxy Tour - Bring Us Together
The Brian Jonestown Massacre - Revelation
Hiss Golden Messenger - Lateness Of Dancers
Mr. Big - ...The Stories We Could Tell

Prijsvragen

Tom Baxter
Friska Viljor - Remember Our Name
Brad - United We Stand
Die!Die!Die! - Harmony / Raketkanon - RKTKN#1
Crossing Border 2012 Voorpret



Kamelot - Ghost Opera

(Steamhammer / SPV / CNR)

Kamelot - Ghost OperaDe Amerikaanse band Kamelot heb ik reeds twee keer live mogen aanschouwen. Eerlijk gezegd was ik daar niet echt enthousiast over. De gladde show en dito verschijning van zanger Roy Khan gaven mij onplezierige rillingen over mijn rug. Hij deed mij erg aan Julio Iglesias denken; te mooi, te glad, te onbetrouwbaar. Waarschijnlijk wel de reden waarom er bij deze optredens veel meer vrouwelijke bezoekers waren dan je normaliter bij een metal-optreden ziet. Toen de promo van het nieuwe album Ghost Opera dan ook op onze mat lag heeft het even geduurd voordat ik hem in de cd-speler stopte. Eenmaal de moed bijeen geraapt viel het mij in eerste instantie niet tegen. Dat klonk best lekker, zo op de achtergrond tijdens het huishouden! Helaas blijkt bij het langer en geconcentreerder luisteren dat Khan het idee blijft hebben dat hij in een echte opera zingt. Vooral bij nummers als "The Human Stain", "Blücher" en "Anthem" ging dit mij steeds meer irriteren. Vaker dan op de voorgaande albums klinkt hij rauwer maar nog te vaak lijkt hij het gewoon niet te kunnen laten en zich te verliezen in uithalen en vibraties die voor mij gewoonweg niet bij de muziek of zelfs de teksten passen. Daarin tegen is dit album instrumentaal wel erg sterk. Stevige gitaren, up-tempo drums en een voelbare bas. De gast-vocalen (gezongen door Simone Simons en Amanda Sommerville) maken dat dit nog bombastischer en beter tot zijn recht komt. Al met al het eerste album van Kamelot dat ik waarschijnlijk nog wel vaker in mijn speler zal stoppen. Op de achtergrond heb je tenslotte veel minder last van de eerste stem.

Meer op File Under over Kamelot (5)

File: Kamelot - Ghost Opera
File Under: Mannelijke operastemmen passen niet bij metal
File Audio: [Kamelot-space]
File Video: [Ghost Opera]









Ik wilde toch even reageren op het artikel over Kamelot. Het is wel duidelijk dat deze meneer geen verstand van muziek heeft. Kamelot is sinds Queensryche een openbaring. Bestonden er maar meer van zulke bands. Roy Khan is wat mij betreft een betere zanger als Geoff Tate (Queensryche) En wat een lulkoek om te zeggen dat opera-zangers niet in een metalband passen. Ik hoor het liever als al die schreeuwers. Hier zit gevoel, passie in. Er zijn maar weinig zangers die mij het kippenvel kunnen bezorgen, maar Roy Khan is er zeker 1 van. Een zanger die je dus ook echt goed kunt verstaan wat ie zingt. Ook live heeft ie hier geen enkele moeite mee. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik ze de 29 Sept mag aanschouwen in Hardenberg. Gegroet!!!!

Zelf vind ik Kamelot ook geen hoogvlieger live. Dat ligt overigens niet alleen aan Roy Khan zelf (die inderdaad soms wel wisselvallig is), maar ook aan de drummer, die met een heel (lees: té)droge sound de nummers kapotmept. En over het algemeen krijgt Kamelot zijn sound nooit helemaal voor elkaar - het klinkt toch altijd wel een beetje brijerig. Ik heb ze nu drie keer gezien, het is dus echt niet een eenmalig euvel maar blijkbaar een structureel tekort in hun samenspel. Maar: wat ze op cd neerpoten, dat klinkt echt wel hemels. Jammer dat ze het live niet kunnen waarmaken.

Knurftus: de meneer in kwestie is een mevrouw, mag dat ook? En eerlijk gezegd zie ik geen reden om je reactie nog verder te lezen als je meteen begint te blaten die iemand geen verstand van muziek heeft.

Speed King: op Fields of Rock waren Khan en sound dik in orde. Mazzeltje blijkbaar, maar ik was er juist toen bij... ;-)

KAMELOT is idd een openbaring en heerlijk om meerdere keren naar te luistern. Roy Khan is juist de main attraction van deze band.
Of de sound live helemaal waar gemaakt ? Mmmhhhhh.....ik zag ze drie keer en had er geen problemen mee. Hun live DVD/CD lijkt ook prima in orde . Of gaan jullie nu zeggen dat daaraan "gesleuteld "is?
Ik draai Ghost Opera, net als haar(...) voorgangers, helemaal grijs en zou best naar Hardenberg willen. Jammer dat ik geen vervoer heb en zo. Anybody? Ik woon in Rdam.

grappig, ik vind juist dat de recensie klopt als een bus. zeker als je de vergelijking met Queensryche van stal haalt.

het grote verschil tussen, destijds, Queensryche en nu Kamelot is juist wat Saï zo treffend typeert als glad, te mooi.

hoe melodieus en mooi Queensryche ook klonk, er was altijd iets van verontrusting, iets ontregelends. dat is precies wat Kamelot ontbeert. prima recensie dus en duidelijk met kennis van zaken.

Of uit te maken of iemand kennis van zaken heeft is wel iets meer nodig dan dit schrijfsel.
Dat Queensryche "verontrusting en ontregeling"had/heeft is een MENING, geen FEIT.

Ik denk ook dat t in t algemeen helpt meerdere keren naar iets te luisteren voordat je naar een optreden gaat. Kende de schrijfster(?) de nummers al voordat ze ging?

Dat ZIJ de zanger "te glad, te onbetrouwbaar, te mooi" vindt is pas echt geklets op t niveau van een puberblaadje annex een roddelblaadje. Waar zit hier de kennis? De feiten? Weer een uitspraak gebaseerd op HAAR beleving.

Kan mij t nou schelen of Roy haar doet denken aan de zoon van Iglesias?!
Ik ga al een tijdje mee als beluisteraar en leifhebber van het genre hardrock en reken oa Rainbow tot mijn favorieten. Indertijd in 1980 zag Ik ze met Graham Bonnet in AHOY. De man beantwoordde absoluut niet aan t stereo type hardrockzanger met zijn Hawai shirts en James Dean kapsel, maar wat kon hij goed zingen zeg!!! Nog steeds trouwens......

Ik heb indertijd naar Queensryche geluisterd en vond de zanger geweldig knap maar te hoog zingen. Mijn smaak.
Etc.......

nee dat is geen mening, maar een feit. volg eerst maar eens workshop muziekkritiek en dan praten we verder.

kan trouwens bij mij, dat volgen van die workshop ;-)

dat was wat flauw. sorry. ik ben ik niet met je eens. niet alles is zomaar een mening.

wat betreft Bonnet geef ik je trouwens groot gelijk. geweldige zanger en dito uitstraling, al paste hij gevoelsmatig niet bij de rest van de band.

Ik wil Kamelot dolgraag eens in het écht zien. Youtube heeft veel filmpjes van ze live en die bekijk ik wel eens. Ik vind juist dat hij een hele mooie stem heeft :) Maar da's slechts mijn mening. En wat heeft het feit van zijn uiterlijk met zijn muziek te maken? Dat staat naar mijn idee los van zijn zang..

Ik vind kamelot helemaal geweldig! alle platen zijn goed vind ik en live zijn ze super :-)

Heb Kamelot zondag voor de zoveelste keer gezien en bij alle concerten kan ik tot nu toe niet tot een andere mening komen
Roy is een topzanger die in vergelijking tot veel andere zangers live niet door de mand valt
Dit straalt hij naar mijn mening ook volledig uit op het podium !
Als je alle albums beluisterd zou je ook moeten horen dat er veelzijdigheid in Roy zijn stem zit en dit zoals eerder gezegd ook live waarmaakt!
Ik vind het dan ook triest dat iemand een recentie begint met een opmerking over het uiterlijk van een zanger ipv de muziek,daar gaat het tenslotte om!
De vergelijking met Julio Iglesias is dan ook eentje die kant noch wal raakt!
Niemand koopt een CD puur omdat er zo'n mooie foto van de zanger op de cover staat!

KAMELOT RULEZZZZZZZZZZZZZz!

Om nu meteen Queensryche te gaan vergelijken met Kamelot dat gaat mij net wat te ver. Queensryche presteerde tot en met "Promised Land" om iedere keer met een hele andere sound- en muziek opzet te komen. Dat heeft Kamelot bij lange na niet. Geoff Tate is trouwens ook een zanger die veel meer in de hoge regionen zingt. Kahn is wat diverser.
Na de cd "Promised Land" is Queensryche alleen maar achteruit gegaan. OOk "Operation Mindcrime II" was naar mijn idee geen goede release. Toch blijft het voor mij de meest invloedrijke band ooit. Jammer dat De Garmo zich heeft teruggetrokken. Wat een drama maken die gitaristen er van als ze live spelen.
Maar om verder te praten over Kamelot, want daar ging het uiteindelijk over. Ik vind het een prachtband en in Harderberg was de performance zeker ok! Zang was wat aan de magere kant maar live maakten ze op mij een verpletterende indruk. Wat een show voor zo'n klein podium. Ze zijn zeker terug te vinden in mijn top 10 van live bands waar (om even een vuurtje op te stoken) Metallica nog niet eens terug te vinden is in de top 100. Wat een bagger leveren die af zeg... Laatst weer een liveshow gezien van hun op een duitse zender (Rock am Ring werd uitgezonden) en James Hetfield en Kirk Hammet waren weer als vanouds mega vals de oren van hun fans te bestoken!!!

Maar ja, Kamelot is gewoon goed, maar er zijn betere bands.

Greets FatesDreamRyche

ik heb ze mogen aanschouwen bij iron maiden in assen.ik had ze van tevoren gedownload en ik was er niet zo kapot van in eerste instantie.maar toen ik ze live hoorde vond ik het een openbaring
mooie strakke show,prachtige zang en de drums waren ook perfect.ik heb de laatste jaren niet zon goeie band gehoord als kamelot

Zeg er het uwe van...










Zullen wij op uw gegevens passen?









De redactie van File Under heerst hier. En daarom behouden wij ons het recht voor racistische en/of kwetsende commentaren te mogen verwijderen.