Primavera 2011 – Napret

Het is nog winter als wij onze kaartjes kopen voor Primavera, het lentefestival in Barcelona. Nu is het bijna zomer. Kort samengevat: artiesten en bands als Interpol, P.I.L., Sufjan Stevens, The Walkmen, Bearsuit, M. Ward, The Fiery Furnaces, The National, Deerhunter, Pere Ubu, Wolf People, Low, Shellac, Twin Shadow, Phosphorescent en John Cale heb ik niet kunnen zien. Kun je nagaan.
Pulp
Primavera 2011 trekt behoorlijk wat Nederlanders. En van al die Nederlanders die ik ken kom ik er twee niet tegen. Het is een festival dat samenvalt met studentprotesten op Placa de Catalunya, midden in het centrum. Het is een festival dat samenvalt met de finale van de Champions League. Die finale zorgt er ook voor dat de politie meer dan 100 protestanten het ziekenhuis in slaat: zij moeten het veld ruimen voor een potje voetbal. Het is de festivalorganisatie die verzuimt een blokkenschema te maken. Het is het festival van de reünie van Pulp.


mij=Door jnnk. Foto's: Tom en Erik.
Echo & the Bunnymen, Caribou, Of Montreal, The Flaming Lips, Big Boi, Suicide, Islet, Glasser, Das Racist, Connan Mockasin, The Record Summer, Avi Buffalo, Belle & Sebastian, Pulp, Tennis, James Blake, Fleet Foxes, PJ Harvey, Animal Collective, Swans, The Jon Spencer Blues Explosion, Barcelona-Manchester United, tUnE-yArDs, Matthew Dear, Odd Future, Ariel Pink en Rubik zijn artiesten en bands die ik deels of helemaal wél heb gezien. Had ik Pulp al genoemd?
Zo'n festival dus.
Mijn top 5
0. Pulp
1. Ariel Pink
2. Grinderman
3. tUnE-yArDs
4. Matthew Dear
Enkele vragen die Primavera opriep:
1. Waar is dit immense betonpark eigenlijk oorspronkelijk voor gebouwd?
2. Kunnen we wel genieten als de politie een plein vol protestanten schoonveegt zodat een voetbalelftal gehuldigd kan worden, terwijl ze protesteren tegen die ruim 20% werkeloosheid in Spanje?
3. Waarom is alles reclame?
4. Wat is een ultieme festivalervaring?
5. Is Pulp echt de beste britpopband van toen?
6. Is zo'n topprogrammering nodig?
7. Gaan we volgend jaar weer?
Joost Heijthuysen scoort tien uit tien voor zijn antwoorden op de vragen 2 en 3. Het is niet nodig dat ik die vragen nog eens beantwoord, wel kan ik zeggen dat ik zijn onbestemde gevoel herken. De vragen die me ook bezighouden terwijl ik daar rondloop en hiermee te maken hebben zijn: kan ik wel voetbal kijken als er bijna doden vallen – voetbal is in die zin ook oorlog – en kan ik iets doen waardoor mijn gevoel minder onbestemd is. Ik geloof het niet. Me af en toe bewust zijn van deze dingen. Mijn zegje doen als ik denk dat dat belangrijk is. Blijven nadenken.
1. Waar is dit immense betonpark eigenlijk oorspronkelijk voor gebouwd?
Het is een grappig festivalterrein, dat Parc del Forum. Hoekjes, gaatjes, niveauverschillen en veel beton. Het is allemaal helemaal buiten, alleen een trap en het eetgedeelte zijn min of meer overdekt, door zonnepanelen. Als het doek achter het podium open blijft, zie ik in veel gevallen de zee. De verschillen tussen de grote en de kleine podia zijn niet zo groot, als het ergens niet druk is wordt het zelden intiem. In een prachtig gebouw, het auditorium, ontworpen door de Zwitserse architecten Jac Jacques Herzog and Pierre de Meuron, treden onder andere Sufjan Stevens en John Cale op. Het geheel is gebruikt voor een bijeenkomst in 2004, het park zal er onderdeel van zijn geweest. Als er niemand is, lijkt het me een saaie bedoeling. Vanuit de lucht is het prachtig. Als festivalterrein is het afdoende, voor drie dagen. Daarna stinkt het te veel naar bier en pies. Dat wil namelijk wel, met die zon op het beton…
(Rondom de drie dagen festival daar zijn er een warming up en cooling down in Poble de Espagnol, een soort openluchtmuseum met mooie gebouwen en een ommuurd plein (waar wel heel veel films opgenomen moeten zijn). Het deed me, vooral qua sfeer een beetje denken aan Somerset House, in Londen, waar ik ook ooit een concert zag. Maar dat terzijde.)
4. Wat is een ultieme festivalervaring?
Ik hoorde al heel moeilijke dingen over het systeem. Je kreeg een bandje en een pasje en je moest een account aanmaken. Dat account koppelde je aan je pasje. Op dat account kon je geld zetten en je betaalde het hele festival met je pasje, weg met dat papiergeld. Ergens wel een goed, edoch omslachtig, idee. De eerste dag op het festival waren er twee barren waar iPads waren die de QR-codes op de pasjes konden scannen. De rest van de barren hadden wel personeel, maar geen iPads. Voor één bier stond je drie kwartier in de rij. Voor water ook overigens, dus ik was al lang blij dat het geen veertig graden was. Maar goed, een biertje hoort erbij. Voor mij. De tweede dag konden we gewoon met geld betalen. Naast een bier hoef ik verder niet te vluchten: geen drugs, geen totale dronkenschap. Een festival betekent voor mij drie dagen toffe muziek, niet meer. Maar zeker ook niet minder. Af en toe staat het nadenken me in de weg, maar hee, bij Pulp (maar ook bij Ariel Pink en Matthew Dear) heb ik ook heus een dansje gedaan. Totaal wasted vind ik afschuwelijk afstotend. Maar het bier moet het wel doen.
5. Is Pulp echt de beste britpopband van toen?
Ja. Dt konden we merken aan het aantal aanwezige Britten. Aan de drukte – driekwart van de aanwezigen stond voor en om het hoofdpodium. Aan het enthousiasme. Aan het aantal springende mensen. Suede vind ik ook best tof trouwens, maar als je Jarvis hebt, dan hoef je verder niets meer. Het optreden was briljant en een van de beste reünieconcerten die ik ooit heb gezien. Nee, gewoon het beste. Ik was honderd procent gelukkig tijdens dat concert. Dit is wat muziek vermag. Overigens waren er veel sterren van toen, al dan niet in reünieverband (Suicide, Swans, John Cale, Pere Ubu, Einstürzende Neubauten, P.I.L.). Vooral hard. En bijzonder (zowel Nick Cave als Jarvis Cocker benadrukten de belangrijkheid en bijzonderheid van Suicide).
6. Is zo'n topprogrammering nodig?
Nee natuurlijk niet, ben ik geneigd te denken: Lowlands verkoopt uit zonder een naam bekend te maken en komt vervolgens met een eerste grote naam en dat is dan fokking Blink 182. Maar ik ben vorig jaar niet op Lowlands geweest en Primavera was niet uitverkocht. Ik ben geneigd te concluderen dat zo'n topprogrammering wel nodig is om het muziekminnende publiek binnen te halen en de ultieme feestvierders buiten te houden. Maar ik weet niet hoe dit alles in Spanje werkt.
7. Gaan we volgend jaar weer?
Nou, dat zou best wel eens kunnen.

5 reacties

  1. Veel dingen komen mij heel herkenbaar voor edoch heb ik mij er prima vermaakt, apart ook om de gezichten te zien van mensen wanneer je vertelde welke bands je hebt geskipped omdat er zoveel goede stonden
    Ja, maar ik heb me er ook prima vermaakt! Meer dan dat zelfs! Misschien benadruk ik dat niet genoeg, maar het is wel echt zo hoor…
    Zo’n topprogrammering is voor mij wel nodig. Op Lowlands vermaak ik me ook heus wel, maar die zie ik niet zo snel Suicide, PIL, Swans, Dean Wareham, etc. boeken.
    En op vraag 5 antwoord ik ook volmondig ja. In de 15 jaar dat ik concerten bezoek, was dit wel het beste wat ik ooit gezien heb. Maar Pulp is dan ook wel een van mijn favoriete bands allertijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven