Impakt 2009: Napret

Speed Tribes
Het multimedia-festival Impakt in Utrecht staat al een aantal edities garant voor vernieuwing op het gebied van audiovisuele kunst. Tevens biedt het vierdaagse programma lezingen die de laatste ontwikkelingen op gebied van deze kunstvormen analyseert. Het muziekprogramma is traditiegetrouw op enige wijze gerelateerd aan de opzet van het festival. De avond in Tivoli de Helling (16 oktober) is geprogrammeerd rond Steve Goodman’s (Kode9) concept ‘Speed Tribes’. Kort samengevat probeert Goodman hiermee de fragmentatie en kruisbestuiving van muzikale collectieven in kaart te brengen op basis van de snelheid van het geluid dat ze produceren. De vijf acts die vanavond spelen laten zien hoe het dubstep-genre is samengebracht en aan het uitdijen is. Sonido del Principe brengt diverse etnische muziekstijlen samen met dubstep afgewisseld door een klassieke soul of jaren 80 hit. Het jonge Mount Kimbie uit Londen staat na een vertraging door technische problemen ietwat verloren op het podium. Het drietal speelt erg kort en is nog sterk zoekende naar een vorm op het podium voor hun frisse mix van dubstep met ambient en pop. Hun jongste EP Sketch on Glass laat in elk geval horen dat Mount Kimbie een frisse hybride vorm van elektronische muziek heeft gevonden.
Impakt
Waar Mount Kimbie het tempo regelmatig omlaag gooit, voert Cooly G haar tempo sterk op. Helaas heeft ze te weinig tijd om het publiek mee te voeren. Verrassing van de avond is The Bug; hij heeft nog geen tien seconden nodig om het voltallige publiek uit haar dak te laten gaan. In Engeland wordt The Bug aangevallen om zijn fragmentarische stijl, in Nederland loopt men ermee weg. De overtuigende MC Flowdan weet de fragmentarische elementen van The Bug tot een geheel te breien met zijn vrije en dynamische flow. Kode9 mag vervolgens de avond afsluiten en geeft muzikale uitleg aan zijn concept Speed Tribes, door het beste werk te draaien van zijn toonaangevende Hyperdub label.


mij=Door Melvin
Ecstatic Mutations
De zaterdagavond in Theater Kikker Ecstatic Mutations benadert ritme vanuit vibraties en toonhoogte. De achterliggende gedachte is dat de expressie van de fysieke aspecten van geluid de perceptie van tijd kunnen verstoren. De eerste act van de avond, minimal-pioneer Thomas Brinkmann gaat met acht platenspelers een 'klick' performance geven. Door middel van stiften en messen bewerkt Brinkmann de platen om zo via het materiaal geluiden te produceren. Vervolgens haalt hij deze door digitale effecten en bouwt een complex patroon op van knisperende en krijsende beats. Zo nu en dan springt een naald uit een zelfgemaakt groef en weerklinkt er een grommende sub-bas. Geconcentreerd en lichtelijk gespannen bemant de Duitser zijn platenspelers. Hij nodigt het publiek uit om uit haar stoelen te komen en zijn kunsten gade te slaan. Waar bij grote dansfeesten de meisjes de DJ proberen te versieren door rond zijn booth te hangen, zijn het nu vooral de geluidsfetisjisten die deze plek innemen. Een complete andere aanpak heeft Arnold Dreyblatt, afkomstig uit de eerste generatie New York minimalisten. Hij zoekt de grenzen van herhaling op. In zijn eerste stuk creëert hij ritmische patronen en harmonische bijtonen door met zijn strijkstok op zijn cellosnaren te slaan. Een interessant audiovisueel schouwspel dat ritme benadert vanuit vibraties en toonhoogte. Helaas zijn Dreyblatt's variaties niet boeiend genoeg en gaat de perceptie van tijd niet verloren, maar rijst de drang om steeds vaker op je klok te kijken in afwachting van het einde van dit stuk. Tijdens het tweede stuk wordt de cellist bijgestaan op gitaar, drum, en tuba. Het geluidspalet wordt rijker, al heeft dit stuk hetzelfde manco als het voorgaande. Toch is dit stuk sterk door de heersende spanning tussen een meditatief ritmevrij element geproduceerd door de tuba en cello en de ruwe verstoring hiervan door strakke machinale drum die de luisteraar telkens in een strak ritme dwingt.
Het Impakt Festival kiest op dappere wijze ervoor om muziek vanuit een wetenschappelijk perspectief te benaderen en te programmeren. Een verrijking in een cultureel landschap waar regelmatig flinterdunne concepten gericht op het grote publiek met de scepter zwaaien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *