Rob Mostert – Englewood Cliff Sessions

Rob Mostert - Englewood Cliff SessionsNa enig aandringen zegt een van je grote helden ‘ja’ op je vraag of hij je debuutplaat wil produceren. Dat niet alleen, hij laat ook nog ‘s een jazz-kanon langskomen voor een saxpartij. Tot slot neem je, als eerbetoon, ook nog een nummer op van een van je grote voorbeelden. Wat een recensent daarvan vindt, zal je dan een rotzorg wezen lijkt me. Rob Mostert mocht in de Englewood Cliff-studio van Rudy van Gelder in New Jersey zijn plaat opnemen. Van Gelder, die Nederlandse voorouders heeft, produceerde een treinlading aan legendarische jazzplaten. Ook voor Houston Person, die te gast is op tenorsax. Er staan een aantal covers op de plaat, maar die van Jimmy Smith’s “Back at the Chicken Shack” is wel heel erg op zijn plaats, aangezien Mostert de, eh, muzikale mosterd duidelijk haalde bij Smith. En Van Gelder produceerde het origineel natuurlijk. Mostert is zuinig met de inzet van de zwiepende Leslie-versterker. Waardoor hij wat meer binnen de lijntjes kleurt dan, zeg, Sven Hammond Soul of Lefties Soul Connection. Maar vergis je niet, Mostert kan prachtig soleren, zoals in het gedragen “Song for my Daddy”. Echt jammer zijn de nummers die worden gezongen door Charlotte Coppola. Haar versies van “Summertime” en “Black Coffee” verbleken bij vele eerdere versies, het zelfgeschreven “You Sexy Thang” is allesbehalve sexy. Dan liever die bronstige opener van de plaat “The Dutch Organ Gospel” zoals gepredikt door voorganger Mostert.


mij=ComeTogether

2 gedachten over “Rob Mostert – Englewood Cliff Sessions”

  1. Jammer dat de geweldige drummer Chris Strik en gitarist Tom Klein niet genoemd worden in het stuk. Samen met Rob Mostert swingen ze de pan uit. Rob staat garant voor een portie onvervalst Hammondwerk soms ingetogen en dan weer vol gas spelend met de remmen compleet los. Zelf ben ik groot liefhebber van instrumentale muziek en van de Hammond. Maar de 4 stukken op de CD gezongen door Charlotte Coppola klinken echt geweldig. Wat een zangeres en wat een stembereik. Ze gebruikt haar stem als een waar muziekinstrument en daarom spreekt het mij zo aan. Dat hoor je niet zo vaak in Nederland. Met zoveel gemak en soepelheid gezongen een absolute goede toevoeging aan de 8 instrumentale stukken op de CD.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *