Zoeken


Web www.fileunder.nl

Laatste reacties

Stonehead: Het is zover: het magistrale "Going to a town" is ein-de-lij...
Jan Peter: En Flip Noorman wint de Wim Sonneveldprijs op het Amsterdams...
Stonehead: 'Akoestisch' Record Store Day-optreden nu als bootleg online...
Stonehead: Record Store Day-optreden nu als bootleg online: https://www...
Ewie: Vette liveband trouwens.......
Stonehead: "Zelfs als de man 'Een Hoedje Van Papier' had gezongen, had ...
Prikkie: Kweenie hoor, blijft toch raar, Guus Meeuwis op FU... ;-)...
Stonehead: De net uitgekomen livesessie-EP "Daytrotter" is verrassend m...
Stonehead: Ter gelegenheid van haar nieuwe plaat "1000 Forms of Fear" d...
tbeest: Hij heeft gelijk :)...
Stonehead: Een vriend van me - die regelmatig naar Wacken gaat en komen...
stn: Walsjes zijn wel het woord bij deze band, iemand noemt het z...
Stonehead: Clip bij "Breng me Drank..": https://www.youtube.com/watch?v...
Storm: Snel nog eens zo'n concert bezoeken in een kerkje....
Ewie: Dat was nou net niet de bedoeling. :-)...

Laatste recensies

Truckfighters - Universe
MØ - No Mythologies To Follow
Dearworld - Observe Absorb Evolve
Thomas Edisun's Electric Light Bulb Band - The Red Day Album
Winger - Better Days Comin'
Tacocat - NVM
Tommy Bolin - Captured Raw - Jams Vol. 1
Justin Nozuka - Ulysees
Bender - Wonder
Fenster - The Pink Caves

Prijsvragen

Friska Viljor - Remember Our Name
Brad - United We Stand
Die!Die!Die! - Harmony / Raketkanon - RKTKN#1
Crossing Border 2012 Voorpret
Peter Hammill - Ticketactie



Alain Weber - Hoover Cover

(Poor)

Alain Weber - Hoover CoverGeen idee meer wie het nou precies zei, maar in een interview met een avant-garde componist las ik ooit over diens afkeer van elektronische simulaties van echte instrumenten. Waarom zou je een viool na gaan doen als violen al bestaan, en je bovendien met elektronische middelen juist klanken zou moeten maken die je nérgens anders kunt horen. En toch begrijp ik de verleiding maar al te goed. Een beetje muzikant vindt het gaaf om een orkest tot zijn beschikking te hebben. En als dat dan uit een doosje kan... Gevaarlijk is het wel, een nep-strijkkwartet is de oenigheid ten top, en met pauken erbij (zoals hier in "The Tycoon Graphics Connection") komt Weber, net als Sean Lennon eerder, vervaarlijk dicht op het terrein van oude computerspelletjes. Dan is het nog maar een kleine stap naar Japan, en in zijn allerbeste schets "Guitars and Fantasy" benadert Weber de kwaliteit van soundtrackmeester Joe Hisaishi. Je verwacht elk moment dat een klein meisje 'Otosa, Okasa, mate, mate' gaat schreeuwen, zoals in Spirited Away. Plots klinken de strijkers ook een stuk echter (of zouden ze dan toch?), alsof enkel een werkelijk aangrijpende melodie genoeg is om de eerder geuite bezwaren te doen verdwijnen. Echt veel heeft Alain Weber er daarvan helaas niet in voorraad, waardoor de plaat halfweg van aangenaam gepingel in totale gezapigheid vervalt. Nee, het talent van een Max Richter of Ólafur Arnalds heeft de man zeker niet, ook al begint de hoge pianomelodie in "Union Square" net zo melancholisch en wankel. Jammer van de wat boertig gespeelde begeleiding in de akkoorden.

kopen!kopen!

File: Alain Weber - Hoover Cover
File Under: Neoklassiek voor in een b-film
File Audio: [Weber-space]








Zeg er het uwe van...










Zullen wij op uw gegevens passen?









De redactie van File Under heerst hier. En daarom behouden wij ons het recht voor racistische en/of kwetsende commentaren te mogen verwijderen.