Uppermost – Control / One

uppermost-control.jpgAls ik weer eens een bak albums heb gedownload, passen ze lang niet allemaal op m'n mp3-speler. Dus dan is het maar te hopen dat de eerste paar nummers een beetje representatief zijn. In het geval van Control, hier gratis te downloaden, raak je aardig in verwarring. Het album trapt af met remixes van klassiekers van Eiffel 65, Justice en zelfs Dan Hartman (“Shine” is een vrij sublieme discomashup). Uppermost, alias Behdad Nejatbakhshe, is duidelijk net zo'n Daft Punk-liefhebber als ik. Hij plundert de volledige French Touch-catalogus en ik beleef er een complete nostalgische trip aan. Jeugdsentiment! Control bevat naast remixes ook nummers met samples en geheel eigen werk, waarbij Uppermost qua stijl van Eric Prydz via Mr. Oizo en de Supermen Lovers gedurende Control langzaam richting Massive Attack zeilt. “Energy” is daarentegen weer een smashende C-Mon & Kypski-knaller. Bij het Oosters getinte hitthema in “True” helpt Shazam me niet verder. Maar “Independent” en “Mistakes” zijn net zulke nummers; chill, diep, wél zelfgemaakt en gewoon echt goed. Op “Passion” gebruikt Uppermost zelfs vergelijkbare vocals als Nosaj Thing in “Eclipse/Blue” dat elders op mijn mp3-speler staat. Wiens vocals het zijn? Het platenlabel antwoordt me op verzoek: 'The samples and vocals origin are a mystery to be found only by the listeners.' In 2011 bracht Uppermost nota bene ook al eens een gratis album uit, Polis, ook al zo'n behoorlijk goede vanalleswatplaat, waarop prijsnummer “Dixit” ongeveer tien Daft Punk-songs door elkaar mashupt.
uppermost-one.jpgMaar waarom die geweldige gratis albums? De publiciteit? Of omdat de samples die in sommige nummers zitten niet te clearen zijn? Om het platenlabel te citeren: 'Uppermost wants to break with the omnipresence of money which seems to be destroying art by putting personal interests into an altruistic world.' En over het hoge tempo van de releases: 'It's all about inspiration, the more you need to express something the more you will do.' Maar voor het afgelopen september uitgebrachte album One behoor je wél te betalen. Je betaalt dan voor voorspelbare dansbaarheid, want gek genoeg klinkt Control origineler. One sluit vooral aan bij de recentere Franse funky dancetoppers. “Blasted”, “The People” en “Disconnected” zijn minstens zo knetterhard als alles wat SebastiAn en Justice gemaakt hebben, en even goed. “Different” is dan weer wat meer in rustige Alan Braxe-stijl (diens nieuwe single al gehoord trouwens?). Lekkerste stuk is de tweede helft van “Faster” – tenminste, in het alternatieve universum waarin Justice-achtige disco die ik geniaal vind net zo mainstream eindigt als Earth, Wind & Fire op de Intouchables-soundtrack. “Gather” bevat dan weer dat tingelende Stardust-gitaartje en in “The People” hoor ik weer flarden van Daft Punks Aerodynamic-gitaar terug. Goed jatwerk blijft het toch ook hier… Uppermost is typisch zo'n briljante kameleonproducer om in de toekomst te volgen, die de stap van de Beatport-incrowd naar de radio binnenkort gaat maken. En voor de liefhebbers: gelukkig komt nog dit voorjaar de nieuwe plaat van Daft Punk zelf bij Sony uit.


mij=Uppwind

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.