Johan

Jacco de Greeuw van Johan vreesde de galm in Het Tehuis toen we hem spraken voor hun optreden tijdens Eurosonic. Met de galm blijkt het mee te vallen in Het Tehuis en ondanks de vijf primeurs maakt Johan een ontspannen indruk op het podium. Naast de naamloze vijf – die (nog?) niet echt willen beklijven – worden gelukkig ook een aantal (g)oude(n) bekenden als “Everybody Knows” en “Tumble and Fall” gespeeld. De release van het nieuwe album staat voor de zomer gepland. Toch? Even vragen hoor.
Johan


mij=Door GvA
Jullie zijn bezig met een nieuwe plaat, is het niet?
[zanger] Jacco de Greeuw: Nou, in zoverre dat we bezig zijn met een nieuwe band. En in februari gaan we voor het eerst opnemen zonder [drummer] Wim [alias Jim Kwakman] en [organist] Diederik [Nomden] want die zijn uit de band geze… eh gegaan. We hebben Jeroen [Kleijn; ook van wijlen Daryll Ann] nu als nieuwe drummer en we hebben de afgelopen maanden gebruikt om in te spelen.
Hoelang zijn jullie dit keer van plan op te gaan opnemen?
JdG: Nou, in ieder geval een paar maanden. Maar tussendoor blijven we gewoon spelen. Dit is dus eigenlijk een try-out. We spelen vanavond wat nieuwe nummers en elke keer spelen we er weer wat bij.
Doen jullie dat altijd zo?
JdG: Ja, we zitten twee keer in de week in de oefenruimte en daar proberen we dingen uit. Als dat goed gaat dan spelen we de dingen live. Maar het echte uitkristalliseren van de nummers gebeurt pas in de studio, dan kom het pas echt af.
En de optredens zijn dan een stok achter de deur?
JdG: Ja, het houdt je goed gefocust en je kunt meteen kijken hoe het op het podium klinkt en hoe publiek daarop reageert.
Wat vinden jullie belangrijker: live spelen of die plaat?
JdG: Persoonlijk vind ik de plaat belangrijker. We nemen daar ook echt de tijd voor en zien dat ook wel een beetje als het bouwen aan een oeuvre. Maar het live spelen vinden we ook nog erg leuk. We zeker geen projectmatige studioband.
En gaan jullie dan eerst een heel concept uitdenken?
JdG: Nee, we doen gewoon waar we goed in zijn en dat is popliedjes maken. We laten ons niet afleiden door wat de hypes zijn of wat de buitenwereld ervan vindt. We doen gewoon waar we zin in hebben en wat we leuk vinden. En hoewel we toch vaak onder de gitaarbandjes geschaard worden, hoeft het niet altijd met gitaren te zijn, maar dat kan ook met piano of met toeters en bellen. Gelukkig mogen we doen en laten wat we willen van Excelsior. Zij bepalen uiteindelijk natuurlijk wel of ze het willen uitbrengen. Maar we kennen elkaar inmiddels zo lang dat wel duidelijk is waar we mee bezig zijn. We gaan niet in een keer hele rare dingen doen. Als we nu opeens een hele plaat vol ballads zouden gaan maken dan zou Excelsior waarschijnlijk denken wat is dit?
Jeroen Kleijn [drummer en Excelsior medewerker]: Nou, een plaat met 12 goeie loveballads moet het toch goed kunnen doen bij alle tankstations!
Waarom zijn die twee heren ermee gestopt?
Kleijn: Wangedrag!
JdG: Dat viel gewoon niet meer te combineren. Wim was meer bezig met zijn werk – hij heeft net een managementkantoor opgericht – dan met de band en juist in deze tijd – nu we in de oefenruimte bezig zijn de dingen te structureren – kan je het gewoon niet hebben dat er één telkens niet kan. Daarom hebben we besloten een andere drummer aan te trekken. Vooral in deze periode is full commitment nodig en er de hele tijd mee bezig zijn. Later tijdens het toeren kun je er makkelijk naast werken.
Dat is nog wel nodig?
JdG: Ik werk er niet naast, ik leef van mijn liedjes. De rest van de jongens doet er wat naast, Maarten [Kooijman] geeft gitaarles, Diets [Dijkstra] studeert voor grafisch ontwerper…
Oh, dus jij mag de hoes gaan ontwerpen?
Dijkstra: Nee! Ik ben nog lang niet klaar man!
Kleijn: En hij gaat zich voornamelijk toeleggen op het ontwerpen van pornosites!
JdG: Maar er valt in Nederland niet te leven van een band zoals wij zijn. We zijn geen Bløf of Kane, die 100.000 platen verkopen. Ik kan net leven van wat ik van Buma Stemra krijg. Maar vooral de eerste tijd is het erg behelpen met wat je krijgt.
Hoeveel nieuwe nummers vanavond?
JdG: Vijf primeuren.
Hoe heten ze?
JdG: Ze hebben nu nog geen namen; “nieuwe 1”, “nieuwe nieuwe”, “nieuwste nieuwe”, “nieuwe 1 snel”, “nieuwe langzaam”. In de aanloopfase gaat het alle kanten op met zo'n nummer. Maar in deze fase is het toch vooral klaarstomen om live te spelen. Ik neem wel dingen thuis op. Ik heb een ProTools setje om dingen wat bij te schaven, maar het echte opnemen doen we vooralsnog in de studio, het thuisknutselen is voornamelijk demowerk. In de studio zijn we eigenlijk op ons best. Dankzij ProTools kun je enorm experimenteren, je kunt alle kanten op.
Tussendoor zullen we echter blijven optreden. Bij de vorige plaat hebben we dat niet gedaan en verloren we het live gevoel een beetje. We willen dat nu blijven combineren zodat we nu in de studio misschien wel de puntige rockliedjes live opnemen, in plaats van alles laagje voor laagje – dat krijgt soms toch iets steriels. Misschien dat we dan nog wel de zang overdubben of de gitaar, maar die live-feel erin, dat vind ik wel een bepaalde charme hebben.
Ik ben benieuwd!
JdG: Ja, ik ook. Ik vind het een grote zaal, daar had ik eigenlijk helemaal niet op gerekend. Ik dacht eerder dat we in een cafeetje gingen spelen, maar dit is bijna groter dan Vera. Volgens mij is dit een ontzettende galmbak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven