Maximus – Maximus

Maximus - MaximusDe meeste singer-songwriters schrijven hun liedjes met een gitaar op schoot, of gezeten achter de piano. Wat dat betreft is Maximus een vreemde snuiter, want hij bedenkt zijn nummers namelijk staand achter een contrabas of met een basgitaar in de hand. In het ‘normale leven’ bespeelde cd Belg Yannick Uyttenhove want hij is het die schuilgaat achter het alter ego Maximus namelijk dit instrument voor acts als Skitsoy en landgenoten als Flip Kowlier en Novastar (die hem meeneemt als voorprogramma bij zijn Nederlandse tour). Ook ging hij al heel Europa rond met Garland Jeffreys. Dat zijn leuke dingen voor een bassist. Maar doordat zijn basgitaar als uitgangspunt dient voor de liedjes, krijg je bijna ongemerkt duidelijk anders klinkende songs. Sterker nog, d’r wordt geen seconde gitaar gespeeld op deze plaat! Neem bijvoorbeeld het afsluitende “Judy Bird”. Tot het moment dat de drums na drie minuten bijvallen is het alleen maar bas en zang. Dat is toch vrij uniek en het klinkt bijzonder, helemaal omdat je geen seconde een gitaar of toetsen mist. Dit volstaat. Het geldt voor veel van de liedjes op deze debuut-cd. Ze krijgen door de contrabas een fijne groove. Helemaal als zoals in “Pornstar Tity” er ook nog een funky wah-wah bas(geen gitaar dus!) en dito toetsen bijkomen. Fascinerend wordt het niet alleen tekstueel als Uyttenhove vertelt over zijn dikke lesbische poes in “Love Supercat Mindy”. Dat nummer opent namelijk met Stevie Wonder-achtige (“Superstitious”!) toetsenpartijen die een paar keer overschakelen en plaats maken voor naar reggae ruikende intermezzo’s, om te eindigen in dromerige slotakkoorden. Het is leuk om te horen dat een muzikant het eens op een andere manier probeert, en nog leuker om te concluderen dat hij met vlag en wimpel daarin slaagt.


mij=Tity Music / LC Music

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to Top