Krach

Stiekem is aan een paar zaken nog te zien dat de leden van de hotte electrorockband Krach ooit startten in een coverband. Zo staat het boekje bij hun Soulwax naar de kroon stekende debuutplaat vol parodieën op jaren ’50-reclames. Recent ‘verkrachten’ ze bovendien met veel succes James Blakes “Limit To Your Love” bij het radioprogramma van Giel Beelen. Op een druilerige dinsdagavond tref ik twee bandleden in een café in Arnhem, min of meer hun hometown, iets te laat na de afspraak. Ik vraag de zanger of hij zich realiseert dat hij een tamelijk geile voicemail heeft. Stel je voor: heel diep “Dit. Is. Mijn. Voicemail”. ‘Ja, dat was een ongelukje bij het inspreken.’
Krach
Gefeliciteerd, jullie zijn 3VOOR12 Album en Single van de Week, veelgedraaid op 3FM, speelden in De Wereld Draait Door…
David (toetsenist): “Dit is wel het hoogst haalbare voor ons. Haha, niet waar, we willen nog veel meer. Maar het is ontzettend vet dat we hier staan. We zijn er heel trots op.’
Reinier (zanger): ‘Van alles waarvan we vorig jaar durfden dromen, is dit wel de meest uitgebreide droom.’


mij=Interview: Stonehead.
Vorig jaar De Staat, dit jaar Krach?
Reinier: 'Dat zullen we nog zien.'
David: 'Moeten we nog waarmaken. We gaan wel hard voor 2011, maar wat het oplevert zien we nog. We zijn nu druk met promotie – Giel Beelen, That's Live, daarna komt de clubtournee en daarna weer de festivals, dan wil je ook weer iets speciaals doen. Je blijft altijd repeteren. En er zijn altijd randzaken: er moeten t-shirts komen, we moeten bier drinken…'
Reinier: 'Voor mij persoonlijk was het leukste moment afgelopen zomer. Ik had met onze manager allerlei envelopjes gemaakt met onze Kompakt Disk EP erin, en die hadden we opgestuurd naar allerlei mensen waarvan we hoopten dat ze ernaar gingen luisteren. Was ik op vakantie in Italië, kreeg ik een sms-je: “Eric Corton gaat 'm zo draaien op 3FM!!” Een enorme verrassing. Ik dacht: maar hij houdt toch alleen maar van rockmuziek? En wij maken toch juist rare housemuziek? Vanaf dat moment ging het ineens heel lekker.'
De radio heeft jullie flink opgepikt, hoe bevalt dat?
Reinier: 'Hartstikke leuk natuurlijk! Het helpt echt. Het is ook heel fijn dat 3voor12 achter ons staat. Er zitten daar echt mensen die het leuk vinden. Dat geeft ons ook vertrouwen. De band blijft toch je kindje, waarvan je hoopt 'luister alsjeblieft'. Wat ik van Eric Corton erg waardeer is dat hij dingen de ether inslingert die hij vet vindt, die anders niet gauw gedraaid worden.'
David: 'We hebben het album niet gemaakt met de gedachte dat er een hit op moest. We wilden gewoon doen wat we tof vinden. Als je gaat nadenken over de allerbeste hit krijg je de plaat nooit af. We doen gewoon wat we leuk vinden.'
Hoe kijk je dan aan tegen een band als Go Back To The Zoo?
Reinier: 'Ik denk ook dat die gewoon doen wat ze het allerbeste kunnen, en ik heb respect voor ze. Ze hebben de hits in hun zak zitten en kunnen ze ook zo schrijven. Ze zijn de enige band in Nederland die dat zo voor mekaar krijgen. Ook De Staat schrijft geen hits, die maken ook een album. Toevallig staan er wel dikke hits op. Bij ons werkte dat ook een beetje zo: we wilden echt een album maken – daar houd ik van – en dat moet helemaal kloppen. Als er toevallig een hit opstaat, oké. Maar als je te hard probéért om hits te maken, dan klopt je album niet meer, voor ons in ieder geval.'
Krach
Jullie hebben met De Staat samengewerkt, had dat invloed op mekaar?
Reinier: 'Sowieso kenden we Torre al een hele tijd. Er was wel wat invloed. We hoorden af en toe wat hij deed, en daar geef je dan elkaar wat feedback op. Op een gegeven moment ging het heel hard met De Staat en het was heel leerzaam om te zien hoe dat gegaan is. Torre heeft ons veel geleerd, ook in de manier van schrijven. Denk dan niet zozeer aan creatieve invloed, wat veel mensen vreemd genoeg wel terughoren op de plaat (grinnik) – hij heeft ons vooral leren schrappen. Torre is iemand van weinig informatie en daar heel veel mee doen. Hij gaf aan wat de kern van het nummer was en adviseerde om daarop te focussen – en niet op vijf andere stukken. Als buitenstaander heeft hij daar goede kijk op.'
Hoe was Noorderslag?
David: 'Leuk! En best zwaar. We waren er vanaf woensdag en ook het hele weekend. Normaal ben je dat hele weekend aan het feesten, maar nu besef je ook: morgen om 13:30 alweer spelen. En ook nog De Wereld Draait Door. Dus een beetje rustig aan. Zaterdagmiddag hebben we uitgeslapen en toen konden we er s avonds weer tegenaan.'
Reinier: 'Veel slapen is de beste voorbereiding.'
David: 'En heel veel grog drinken.'
Reinier: 'En Justin Bieber acht keer zo langzaam luisteren.'
David: 'The Simpsons-tune acht keer zo langzaam is nog leuker. Hilarisch.'
Hebben jullie backstage op Noorderslag nog leuke dingen meegemaakt?
Reinier: 'Nou, we hebben dus de hele dag geslapen. Pas om twaalf uur 's nachts hadden we een kleedkamer. Toen hebben we die jongens van MakeBelieve er uitgetrapt. Toen ben ik halfnaakt door de kleedkamer gelopen omdat ik soms douche van tevoren. Maar het is eigenlijk heel goed gegaan.'
David: 'Er waren niet zoveel interessante mensen daar. Ik heb Blaudzun nog even gezien. Voor de rest… Bij de Knarie heb ik meer mensen gezien.'
De Knarie?
David: 'Nou, dat is zeg maar.. de afterparty van Noorderslag. De Knarie is een kroegje in het centrum van Groningen dat tot acht uur open is. Daar kon niemand meer in, zo vol was het, iedereen stond buiten. Go Back To The Zoo was daar, De Staat, iedereen was daar, hartstikke gezellig. Iedereen was ladderzat. Een stuk leuker dan backstage.'
Verhalen!
Reinier: 'God. Tjeerd Bomhof was heel stoned, maar voor de rest…'
David: 'Ziek toch?'
Reinier: 'Of ziek. Iedereen stond een beetje z'n biertje daar te drinken. Ik heb geen rare fratsen gezien.'
Daar geloof ik niks van. Ik zie het al voor me, Caro Emerald staat daar te lallen…
David: 'Nee, die staat er niet. Het zijn altijd dezelfde figuren die daar hangen.'
Reinier: 'Gewoon gezellig. Nee, er is echt geen reet gebeurd daar. Maar we hebben ook geen band gezien, op heel Eurosonic/Noorderslag niet.'
David: 'Dat is het nadeel van daar optreden.'
Reinier: 'Of je bent zenuwachtig voor je optreden dus je wil geen band zien – tenminste, dat wil ik nooit – of je ligt in bed en wil gewoon even chillen. Alleen Crystal Fighters, die moeten jullie echt helemaal kapot featuren.'
Hoezo?
Reinier: 'Crystal Fighters is volgens mij dè band van 2011. Tenminste, de internationale band van 2011. Waanzinnig. Fantastisch.'
David: 'Ze hebben nu net een nieuwe plaat en daarvan hoorde ik vannacht nog een nummer op 3FM. Er staan een paar kneiters van hits op. Vroeger gingen ze meer voor de live-act, die al heel goed is, maar de plaat is nu ook goed.'
Je hebt ze ook live gezien?
Reinier: 'Ja, twee keer. Ze speelden een keer voor ons in Vera op Eurosonic en de volgende dag speelden ze op een PIAS-feestje. Zij zitten namelijk ook bij PIAS.'
Hun album is een halve latinplaat met die obscure Baskische instrumenten. Als je dat ziet, wil je dan zelf ook andere instrumenten proberen?
David en Reinier (tegelijk): 'Ja. Ja. Nou ja… Die percussie-dingen proberen we ook wel een beetje te doen, maar… De Crystal Fighters grooven echt als een tiet. Het was wel even een smack in the face voor ons Nederlanders. Dan beschouw je je eigen muziek toch even als boers stampen op de planken.'
Krach
Wel tevreden met Noorderslag dus?
David: 'Ja! Al was de recensie van KindaMuzik erg negatief. Ik vond die kritiek over het algemeen gezeik. No offense, en het is niet rampzalig hoor, maar dit was onze pièce de resistance. Dit was wat me moesten doen, waar we een heel jaar naar hebben toegewerkt. En dan geef je alles wat je wil geven en moet geven, en we stonden in de foyer om half drie 's nachts…'
Reinier: 'Dat is dus voor het balkon, het is overal licht en het is een hele lange gang, dus je ziet iedereen die z'n jas aan het halen is. Het was het afsluitende optreden, iedereen keek op de klok.'
David: 'Ik heb veel zin in onze clubshows, waar je gewoon goed kunt soundchecken, waar we onze eigen lichtman mee hebben – vergis je niet, dat kan een hele show maken – en dan mag KindaMuzik nog een keer langskomen. Maar dat vind ik sowieso van Noorderslag, en dat heb ik altijd al gevonden: elke band vind ik daar een beetje tegenvallen omdat het qua sfeer niet best is. Het blijft een congrescentrum.'
Wat mij opvalt aan jullie optredens: het is een performance, zelfs over de kleding is nagedacht. Gaat dat elke keer hetzelfde?
Reinier: 'Het groeit. We hadden het album af en zijn daarna gaan denken over de live-presentatie. Tijdens de Popronde is het steeds meer ontwikkeld, dit werkt wel, dit werkt niet, hoe bouwen we de set op? De plaat gaat van rock naar dance en dat willen we live ook. Het was een beetje puzzelen, want we wilden ook niet gewoon de plaat naspelen. Voor de clubtournee hebben we een mooie opbouw voorbereid om mensen de mensen de nacht in te duwen. Het voelt voor ons niet als een gimmick, het staat dicht genoeg bij onszelf om niet het idee te krijgen dat je als een clown op het podium staat. Die pakjes hebben we echt al jaren aan. Dat is gewoon routine, bij alle optredens.'
Die hempjes en dat ontkleden ook?
Reinier: 'Dat ontkleden is pure noodzaak he! Het idee is eigenlijk om die pakjes gewoon aan te houden, maar na drie nummers ga je echt kapot in het licht. Dat is zó heet… Echt niet te doen. Dus gaan de jasjes uit. Atze de Vrieze maakte daarvan dat Krach een striptease opvoert, maar dat is niet zo bedoeld.'
Je realiseert je dat dat best essentiële info over de band is? Mensen zien die hempjes en realiseren zich dat niet.
Reinier: 'Ik hoor dat heel vaak achteraf: 'zelfs over het uittrekken van de pakjes is nagedacht', maar het is gewoon te warm, dat ding moet uit! Dat is het enige waar we over nadenken. Oké, ik probeer wel om het verleidelijk te doen, maar dat is gewoon een persoonlijk ding…'
Het levert vast vrouwelijke fans op.
David: 'Van de drie die-hard fans zijn er toch wel drie vrouw. Ook op Twitter. Die er elke dag over tweeten.'
Krach
Jullie plaat is flink elektronisch. Gebruiken jullie veel trucs, broeden jullie op geluiden?
Reinier: 'Ik denk het wel. We hebben lang tevoren nagedacht hoe we het gingen brengen, Ik gebruik bijvoorbeeld een megafoon, sinds we tijdens de preproductie met distortion op de stem zijn gaan werken. Maar David is het meest onze sound-man.'
David: 'Klopt. Ik doe alle synths. Dan bepaal je toch al snel hoe de soundjes worden.'
Waar ligt jouw voorkeur qua synths en bands?
David: 'Vooral Soulwax is een van mijn voorbeelden. Die hebben zulke dikke sounds qua analoge synths en vieze dingen. Echt waanzinnig. Ook veel analoge synths die je langs hoort komen en waarvan je denkt: wat dik! Lekker valsige soundjes, heel fijn.'
Ga je ook bekende songs remixen?
David: 'Onbekende songs. We zijn bezig met remixen maken. Vooral van Nederlandse bands die we kennen en leuk vinden. Die vragen we om nummers om te remixen en we vragen ze omgekeerd ook om ons te remixen. We zijn nu met Bombay Show Pig bezig.'
Reinier: 'Check dat, heel vet.'
David: 'The MedicsEins Zwei Orchestra – die stonden ook op Noorderslag. Woost. Shaking Godspeed. Allemaal toffe bands.'
Wat trekt je het meeste aan analoge synths, welke kies je?
David (beslist): 'Mijn budget. Dat kiest het meeste uit. We hebben gewoon geen geld. Ik heb een keer een Juno 60 op de kop weten te tikken voor 350 euro, en daar ben ik ontzettend blij mee. Waanzinnig ding. Onze geluidsman heeft zijn Roland SH-101 aan mij geleend, een monofone synth. Daar doe ik het meest mee. Maar ik ben al wel meer bezig met zelf synthesizers bouwen. Lekker solderen op mijn kamertje. Ik hoop ooit een keer mijn eigen modulaire synthesizer in mekaar geklust te hebben. Dan ben ik wel heel gelukkig. Alle dure MS20's van Korg, dat ligt niet in mijn budget, nog. Wie weet.'
Reinier: 'Nerden achter de computer, nieuwe dingen ontdekken op muziekgebied en live spelen, dat bindt ons alle vijf. Onze bassist is stiekem een enorme nerd, thuis met z'n jointje achter de computer. Maar op het podium gaat er een knop om.'
David: 'Dat was ook de manier om het album te maken; ieder ging op zijn eigen kamer aan het juiste deel van het nummer werken. We zijn allemaal met Cubase bezig, weten allemaal hoe het werkt. Het klikt uitstekend. We kunnen goed samenspelen maar ook zeggen: nu ga ik even mijn ding doen.'
Reinier: 'We hebben veel gave dingen gemaakt op onze zolderkamers. Stiekem – wat je eigenlijk niet moet doen – wilden we net een week na de release van het album allerlei dingen op een EP-tje uitbrengen. Maar dat is meer onze eigen wil om nieuwe dingen te maken dan dat je dat serieus moet overwegen. We hebben het bovendien te druk.'
David: 'Ik was vroeger bassist, in dezelfde band. Maar toen werd ik verliefd op synthesizers. En dan is er geen weg meer terug.'
Reinier: 'Zou je nog bas willen spelen?'
David: 'Nee, eigenlijk niet. Nou ja, het is makkelijk, er kan niet zoveel kapotgaan. Verder niet.'
Hoe lang bestaan jullie al?
David: 'Ik zit er nu zes jaar bij. Reinier startte elf jaar geleden, als coverbandje nog. Toen heette het nog With Ice. Driekwart jaar terug hebben we Krach opgezet.'
Reinier: 'Dat van vroeger was meer een gimmick, toen wilden we dingen telkens net even anders aanpakken, zoveel mogelijk zooien op het podium. Van instrument wisselen, mensen in de war brengen, maar dat doen we nu niet meer. De pakjes zijn een overblijfsel, dat is blijven hangen.
David: 'Je hebt een sms.'
Reinier: 'Ah, wat grappig! Van Erik Harbers, van Woost. Hij schrijft dat-ie momenteel op de Luisterpaal naar onze cd zit te luisteren en een “onvervalst Pieter Kloosje” hoort. Op het einde van “Hunger” zit namelijk zo'n tapedelay, dan weet je gelijk: ah! Ja, dat hebben we gemixt bij Pieter Kloos, net als Woost.'
David: 'De volgende plaat wordt wel meer synths.'
Reinier (bevestigend): 'En meer gitaar.'
David (enthousiast): 'En meer stemmen.'
Reinier: 'En meer drums. Meerrrr!'
David: 'Je zit de hele week op Eurosonic en dan zit je alleen maar te malen over je show, stress, of alles wel klopt. Je moet alles aansluiten, je hebt maar 20 minuten ombouwtijd – je denkt alleen maar na over de muziek die je hebt. Toen ik thuiskwam had ik opeens een hele flow van creativiteit en heb ik in bed al een hele nieuwe plaat bedacht.'
Reinier (goedkeurend): 'Maar dat ben je allemaal weer vergeten.'
David (tevreden): 'Ja, jaja. Absoluut. Ja, zonde. Volgende keer op de telefoon inzingen. Maar had jij dat niet? Nieuwe dingen maken?'
Reinier: 'Nee, ik was compleet uitgeblust.'
Is dat erg?
Reinier: 'Ik denk niet dat wij de band zijn om op succes te gaan zitten teren. We hebben vooral lol. Deze plaat ligt voor ons al lang op de plank. We hebben genoeg tijd gehad om dingen te verbeteren, variaties te verzinnen, je blijft doordenken. We moeten oppassen dat we niet oneindig willen doorgaan. We hebben een hoop geleerd en anders zijn we te perfectionistisch bij de volgende plaat. Bij deze konden we een grens trekken: nou, zo wordt het. Niet de droomvariant, maar we hadden tenminste een goede spontane plaat af.
Heb je nog een bedoeling met je teksten?
Reinier: 'Ik hoef er niet iets mee uit te dragen. Je moet zelf maar zien wat je met een tekst wil. We zijn geen Bob Dylan die zeven verschillende betekenissen in zijn tekst heeft.'
Ik vind bands als Goose leuk, maar bij hun tweede plaat dacht ik wel: verdorie, luisterliedjes…
David: 'Dat is persoonlijk. Ik vond dat een goede plaat. En ook bijvoorbeeld LCD Soundsystem, dat dansbaar is en ook goede teksten heeft. Ook over persoonlijke dingen, over wie je vrienden zijn, over dingen die je raken en die bij de muziek passen.'
En daarmee zit het interview erop. De band wil nog van alles doen vanavond: nieuwe dingen op de website zetten, nieuwsbrieven versturen en repetities voorbereiden. Er staat hen nog een bomvol jaar te wachten…

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.