Cut Copy – Zonoscope

Cut Copy - ZonoscopeVermoedelijk kan ik tegen jou, lezer van deze recensie, zeggen dat je muziekconsumptie net zo werkt als de mijne. Het Australische viertal Cut Copy brak in 2008 door met hun album In Ghost Colours dankzij een forse maar terechte internethype in het spoor van MGMT en Yeasayer. Sindsdien heb ik het album eigenlijk nauwelijks meer aan één stuk gedraaid, maar kwamen allerlei liedjes toch telkens weer voorbij. In Spotify, op YouTube, als remix op mp3-blogs of in een Soundcloud-mixtape of op MTV Brand New, tussen al die andere hypebandjes. Dat zal bij de nieuwe plaat weer net zo zijn, die ik overigens wel opzettelijk een tijdje heb laten liggen omdat de platenmaatschappij bedacht heeft dat iedereen er op Twitter elkaar maar over moet spammen via de hashtag #zonoscope. DAT SOORT VIRALE TWITTER-APPLICATIES IS BIJZONDER IRRITANT, en je kunt er maar beter een extra schaduw-Twitteraccount voor aanmaken (toestemming geven aan die app = al je followers erover spammen…) Enfin. De derde Cut Copy-plaat is wederom een fijne, al is het aantal radiosingle-kandidaten flink afgenomen. Dan Whitford mikte op een ‘tropische, tribale jungle-sound’. Ik hoef in deze recensie dan ook geen vergelijking meer te maken met hun wat dancegerichtere landgenoten The Presets en Midnight Juggernauts. De New Order-invloeden zijn gebleven, maar op deze derde plaat gaat het vooral in de richting van LCD Soundsystem (de 15 minuten lange afsluiter “Sun God”), The Police en Beach Boys (“Where I’m Going”). Muzikale progressie is er met een chill liedje als “Hanging Onto Every Heartbeat”. Zo psychedelisch als de tweede MGMT wordt het echter niet. Stiekem zoek ik namelijk ‘gewone’ leuke elektronische liedjes zoals “Hearts on Fire” op de vorige plaat. Het zijn er wat minder (“Take Me Over”, “Pharaohs & Pyramids”), maar dat is niet erg. Op mijn MP3-speler blijft Zonoscope nog wel even staan, gave remixen komen er ook nog wel en als livetrekker hebben we altijd de oude hits nog. Kortom: typisch zo’n derde album, tegelijk een geslaagd vervolg én een goede poging om de band zich meer te laten onderscheiden van de rest.


mij=Modular / Universal

8 reacties

  1. Vind het wel een fijne plaat, al is ie een stuk minder uitbundig dan de voorganger. Met name Alison is geweldig.
    Van die Twitter-app zelf niets gemerkt, maar ben het er wel mee eens dat dergelijke agressieve social-media-virals verboden moeten worden…

  2. Stonehead

    Modular gaat GEWOON DOOR met hun spam-acties. In hun nieuwste mailinglist is een Bag Raiders-remix ter download waarvoor je naar Facebook moet, éérst op een Like-button moet klikken (lees: spammetyspam aan al jouw volgers) en dán pas krijg je je remixje. Voor straf hier dus óók GEEN link naar een Cut Copy-clip (het was nog een teaser ook, dus je mist toch niks.)

  3. Stonehead

    Vind het wel een fijne plaat, al is ie een stuk minder uitbundig dan de voorganger. Met name Alison is geweldig.
    Van die Twitter-app zelf niets gemerkt, maar ben het er wel mee eens dat dergelijke agressieve social-media-virals verboden moeten worden…
    Typisch dat meerdere mensen die track Alison noemen, maar hij heet toch echt Alisa. Ik vermoed dat er een of andere mp3-releasegroep teveel naar Elvis Costello heeft geluisterd..?
    nou nou.. typisch zon derde album? best wel plaat v/h jaar?
    Modular gaat GEWOON DOOR met hun spam-acties. In hun nieuwste mailinglist is een Bag Raiders-remix ter download waarvoor je naar Facebook moet, éérst op een Like-button moet klikken (lees: spammetyspam aan al jouw volgers) en dán pas krijg je je remixje. Voor straf hier dus óók GEEN link naar een Cut Copy-clip (het was nog een teaser ook, dus je mist toch niks.)
    Holbewoners en bijzonder muzikale afgehakte ledematen in “Blink and you’ll miss a revolution”:
    http://www.youtube.com/watch?v=ysV5NuduVd4
    Eerste single van de aankomende plaat klinkt uiteindelijk als een tropisch feestje. http://www.youtube.com/watch?v=99eH2iJHVEQ

Laat een antwoord achter aan Anoniem Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven