Pina OST / The Real Tuesday Weld

VA - Pina OSTWim Wenders is een van de beste Europese regisseurs ooit. Er kan niet vaak genoeg worden benadrukt hoe goed zijn jaren ’70-werk is. De man is tevens muziekliefhebber, en bij het grote publiek tegenwoordig misschien nog wel het meest bekend van de Buena Vista Social Clubdocumentaire. Ook in de liner notes bij de soundtrack voor Pina weet Wenders zijn enthousiasme voor het gebodene weer aanstekelijk over te brengen. Ik had bijna alsnog de bijbehorende film gekeken. Mea culpa, maar voor een 3D-film over modern ballet pas ik. Kan de soundtrack zonder om elkaar heen kringelende lijven? Niet echt. Er staan wel erg veel pingelende muzak-momenten op. (Het huppelende “Lillies of the Valley” bijvoorbeeld.) Vreemde eenden in de bijt zijn het mopje Henry Purcell en de door Amon Tobin geproduceerde breakbeats van “Fat Ass Joint”. Voor het overige heerst smaakvolle saaiheid. Nee, dan verrichte cellist Ernst Reijsegger een stuk boeiender werk voor Werner Herzogs recente My Son, My Son, What Have Ye Done.
The Real Tuesday Weld - Songs For The Last WerewolfOok The Real Tuesday Weld maakte een soundtrack. Maar dan bij een boek. Een zeldzaamheid, al is Talma‘s Fryske popklassieker Dammen met Ome Hajo natuurlijk niet te missen. Ik heb een vaag vermoeden waar The Last Werewolf over gaat, maar van schrijver Glen Duncan had ik nog nooit gehoord. Zijn oeuvre schijnt ongrijpbaar en eclectisch te wezen, en laat dat nou ook voor de muziek gelden. Maar liefst negentien nummers lang schieten we hier door het pop-spectrum. Van hoorspel, naar bluesrock, barpiano-lounge en glammy britpop. Het niveau pingpongt evengoed alle kanten op. De paar pogingen tot dance zijn hilarisch knullig. (Wellicht is dat de bedoeling.) Toch zijn er ook wat pareltjes te vinden. Zo lijkt Patrick Wolf in “Tear Us Apart” een Eurovisie Songfestival-entry te hebben geschreven, en is “Me and Mr. Wolf” een lollig duet, dat klinkt als een soort Vogeltjesdans op de Balkan. Hoogtepunt “Come Around”, tot slot, is een weemoedige aanstekers in de lucht-softrocker, waarin Jarvis Cocker met hulp van wat autotune naar de kroon wordt gestoken.


mij=Wenders Music/Rough Trade & Crammed Discs

4 reacties

Laat een antwoord achter aan Anoniem Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven