dEUS – Following Sea

dEUS - Following SeaOngetwijfeld ben ik niet de enige die dEUS eigenlijk een beetje aan het afschrijven was. De eerste drie albums gelden als klassiek, alles erna is aardig, soms goed, soms koud, kil en vervelend. Blijkbaar was het de spanning en het botsen van karakters (al dan niet dankzij de vele personeelswisselingen) gedurende de eerste drie jaar die de noodzakelijke, vruchtbare bodem vormden. Na de trits Worst Case Scenario, In A Bar, Under The Sea en The Ideal Crash werd er langer tijd genomen in de studio en kon men blijkbaar te goed aan elkaar wennen. Uiteraard is dat psychologie van de koude grond, maar het zou wel eens de verklaring kunnen zijn waarom dEUS zo plotseling met een nieuwe plaat komt. Een nieuwe werkwijze, nieuwe uitgangspunten. In opener “Quatre Mains” doet Tom Barman Serge Gainsbourg: Franstalig Sprachgesang, spannender dan in tijden gehoord, in “Sirens” klnkt Barman vooral verkouden. Maar overall is de indruk dat er meer lol in het spelen was en dat de kilte van vooral de twee laatste platen verdwenen is. (En ook de viool van Klaas Janzoons mis ik.) Is Following Sea de gedroomde nieuwe dEUS-plaat? Niet helemaal. Het klinkt soms als een discoparty-plaat (“Girls Keep Drinking”) en een nieuwe klassieker heb ik nog niet gehoord (misschien dat “Nothings” gaat groeien). “The Soft Fall” lijkt een teruggrijpen naar The Ideal Crash en Barman doet veel – en effectief – aan praatzingen. Niet alleen in de opener, maar ook in “The Give Up Gene” en het stijlvolle “Fire Up The Google Beat Algorithm”.


mij=PIAS

10 reacties

  1. Dan ga ik er nog ff overheen: ik vond The Ideal Crash al een tegenvaller. Pocket Revolution had z’n momenten, maar te weinig om het hele album spannend te houden. Volgens mij was Barman na het vertrek van Stef Kamil Carlens z’n creatieve tegenpool kwijt en verdween de gekte, het domweg zo nu en dan loos gaan teveel naar de achtergrond. Ik denk dat Barman na het vertrek van SKC beter opnieuw had kunnen beginnen, al was het maar om de verwachtingen van de eerste platen kwijt te raken.

  2. Stonehead

    Ik sta ervan te kijken dat iedereen hier, maar ook op Twitter opeens roept dat dEUS al jaren zo tegenvalt. En al de juichende recensies van de vorige platen dan? Zijn die niet representatief? Waarom doen alle muziekbladen alsof dEUS de absoluut beste Belgische band is als dat kennelijk iemand anders toekomt?

  3. Wouter

    The Ideal Crash is juist één van de beste platen! Deze band heeft zich fantastisch ontwikkeld, ook de platen erna waren top.
    Op een bepaald moment hoef je als band niet meer gek te doen om het gek doen, dan ga je gewoon goede nummers maken. Gelukkig wordt dat door veel mensen wel gewaardeerd!

  4. Live vind ik ze beter dan ooit, maar de laatste vier platen voelen als compilaties van B-kantjes, met goede en minder goede liedjes. Op het podium is het nog altijd een geweldige band, moet gezegd worden.
    @Rob ik ben een grote fan van Gorki, maar dat is meer een echte nicheband. Maar Luc de Vos is een van de grootste helden van de lage landen.

  5. George

    tja, als je pocket revolution niet als waardevol (klassiek in jou woorden) beschouwd, wat moeten we dan met deze recensie…
    Dan ga ik er nog ff overheen: ik vond The Ideal Crash al een tegenvaller. Pocket Revolution had z’n momenten, maar te weinig om het hele album spannend te houden. Volgens mij was Barman na het vertrek van Stef Kamil Carlens z’n creatieve tegenpool kwijt en verdween de gekte, het domweg zo nu en dan loos gaan teveel naar de achtergrond. Ik denk dat Barman na het vertrek van SKC beter opnieuw had kunnen beginnen, al was het maar om de verwachtingen van de eerste platen kwijt te raken.
    Ik sta ervan te kijken dat iedereen hier, maar ook op Twitter opeens roept dat dEUS al jaren zo tegenvalt. En al de juichende recensies van de vorige platen dan? Zijn die niet representatief? Waarom doen alle muziekbladen alsof dEUS de absoluut beste Belgische band is als dat kennelijk iemand anders toekomt?
    The Ideal Crash is juist één van de beste platen! Deze band heeft zich fantastisch ontwikkeld, ook de platen erna waren top.
    Op een bepaald moment hoef je als band niet meer gek te doen om het gek doen, dan ga je gewoon goede nummers maken. Gelukkig wordt dat door veel mensen wel gewaardeerd!
    De beste Belgische is natuurlijk Gorki. By far! #joepie #lucdevosisgod
    band! Belgische band dus…
    Live vind ik ze beter dan ooit, maar de laatste vier platen voelen als compilaties van B-kantjes, met goede en minder goede liedjes. Op het podium is het nog altijd een geweldige band, moet gezegd worden.
    @Rob ik ben een grote fan van Gorki, maar dat is meer een echte nicheband. Maar Luc de Vos is een van de grootste helden van de lage landen.
    @Wouter: gek doen om het gek doen? Heb je wel eens goed naar die eerste platen geluisterd, alles voor Ideal Crash? Geniale gekte.
    Mij zijn ze lang geleden al kwijtgeraakt. Het is tegenwoordig een erg gemiddeld bandje en ik heb niet eens zin om deze cd nog een tweede keer te luisteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven