Dredg – Catch Without Arms

Nog maar een keer draaien dan. ‘Vind je het echt niets?’ Persoon B schudt meewarig het hoofd. ‘Ik trek de stem niet.’ ‘Eindelijk eens iemand die er qua stem uitspringt en nu is dat ook niet goed’, probeer ik nog. Tevergeefs. Eerder had ik bij een ander iemand (u raadt het: persoon A) al een vluchtige omschrijving gemaakt van de muziekstijl van Dredg. Namen als Coheed & Cambria en Face Tomorrow kwamen voorbij. ‘Maar dan poppier.’ Hoe meer opmerkingen ik maak, hoe zuurder zijn gezicht staat. ‘Maar het rockt wel degelijk en tegelijk kan het ook sferisch zijn’. Meer dan een sympathiek schouderklopje oogst ik niet. Mijn omschrijving mag dan tekort schieten; enige interesse had ik wel hopen te genereren. Ik geef het dan maar op. Kennelijk is er onwil. Alsof de stemmen van J. Mascis of B. Corgan zo geweldig zijn. Alsof het maken van bijzonder catchy emoliedjes tegenwoordig een schande is. En over een gitarist die alle platgetreden paden probeert te omzeilen met zijn inventieve spel zal ik dan ook maar zwijgen. Dredg heeft namelijk een behoorlijk eigen geluid en de band is in Amerika al flink groot aan het groeien. Bovendien is Catch without arms alweer de derde plaat. We mogen hier op het Europese vasteland wel eens wakker worden. Voor de mensen die dat al wel waren: deze plaat richt zich nog meer op het rockLIEDJE. Er wordt dus minder geëxperimenteerd dan op Leitmotif en El Cielo. Maar de nummers zijn zo bijzonder pakkend zodat ik na twee luisterbeurten al in kan haken en mee kan schreeuwen. Het moet raar lopen wil dit plaatje mijn jaarlijst niet halen!

Tip: ik zou als ik u was dus gewoon aanstaande zaterdag 9 juli naar de Melkweg in Amsterdam gaan voor ‘Dredg in concert’! Ter verhoging van de feestvreugde kan ik tevens meedelen dat persoon A en B thuis zullen blijven.


mij=Universal

12 Comments

  1. Stonehead

    Het woord ’emo’ wordt overal voor misbruikt tegenwoordig, daarom werkt dat niet…
    Bug Eyes klinkt prettig. Zoals de El Cielo-recensie al zei: een beetje Tool-achtig. Meer!

  2. Na het beluisteren van het obscure Coquette Ep (+ wat live materiaal) had ik het eigenlijk al helemaal gehad met de zichzelf wederom vernieuwde Dredg.
    Maar ik kon het toch niet laten deze uitgave (met veel dezelfder nummers, maar anders geproduceerd) erbij te pakken en ik moet zeggen… heel gevaarlijk… het nestelt zich langzaam in je hoofd en wil er daarna niet meer uit.
    Ik ben nu al benieuwd naar het interview 😉

  3. Henry

    O ja, jaarlijst topper! Dredg doet het weer! El Cielo is ook in SACD… voor als je niet meer weet hoe kippenvel voelt! Zaterdag ben ik erbij! En mocht je meer willen, er doen twee hele mooie extra tracks de ronde op de p2p netwerken. Een acoustische versie van Bug Eyes en een b-kant van de Bug Eyes single genaamt Stationary Transient. Get em….

  4. remi

    GIsteren in de melkweg geweest! was een erg goed concert, alhoewel een beeetje vreemd… het leek wel of de bandleden zich ergens aan stoorden in het begin van de show, wat zich na 3 nummers uitte in een vreemde stille clash.. waarna de band zich erg snel hervatte en ijzersterk eindigde… af en toe leek het ook alsof ze hun eigen magie zelf een beetje afbraken, door iets te geroutineerd te spelen. maar toch was dit het beste concert wat ik dit jaar nog gezien heb. cheers

  5. DREDG maakt albumtitel en releasedatum nieuwe album bekend
    Het nieuwe album van de alternatieve rock band Dredg
    [http://www.dredg.com] heet “Chuckles
    And Mr. Squeezy” en zal op 2 mei in de Benelux uitkomen bij
    Superball Music. Het is het vijfde studio album van de heren uit
    San Francisco, die alweer sinds 1995 actief zijn.
    Het nieuwe album is geproduceerd door Dan The Automator (o.a.
    Gorillaz, Kasabian). Hij schreef ook mee aan een aantal nummers
    op het album.
    Zanger Gavin over het nieuwe album: “For me this is a renewal
    kind of record. It feels different and in some ways it feels like
    a new band. That was my goal when working with the band and with
    Dan – to make something we’d never done. Hopefully people can see
    the band in a new light. We can mold to different things and
    there is a future for the band when it comes to creating.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.