Ghinzu

Na vijf jaar werken is eindelijk het nieuwe album van Ghinzu daar. Hoewel John Israel het liefst met zijn mannen de podia zou langsgaan, moeten ze nog even volhouden. De frontman is namelijk dagenlang te vinden in de meest luxe hotels van Europa. De persdag in Nederland is gevuld met twaalf journalisten en zijn visie moet haast cynisch zijn: “Ik vind persdagen geweldig om te doen, heb me er zelfs twee weken enthousiast op voorbereid. Vanochtend ging om zes uur mijn wekker. Ik heb de hele dag lekker in de trein gezeten en vanavond ga ik weer terug.” De zanger van Ghinzu komt helemaal uit Brussel en is het vele reizen ondertussen gewend. “Dit is nog niks. Voor optredens zijn we vaak langer onderweg en is het midden in de nacht. In de trein heb ik kunnen genieten van het uitzicht, het duurde alleen wel langer dan verwacht. Wist ik veel dat hij op echt elke plek in Europa zou gaan stoppen.” De Franstalige zanger blijkt sowieso een zwak voor Amsterdam te hebben: “Het hotel is supermooi en ik word hier goed verzorgd. Volgens mij hebben we hier in de buurt ooit eens opgetreden voor 3VOOR12 en ook in Paradiso een keer. Amsterdam is een erg leuke stad.”
Ghinzu


mij=Interview: Marz667
De praatgrage mensen bij EuroSonic
Wanneer we doorgaan over Nederland, moet John toch even iets kwijt. “Niet boos worden, maar wat mijn kritiek is op het Nederlandse publiek, is dat ze erg veel praten. Bij ons eerste optreden hier waren we dit niet gewend en vooral bang dat jullie ons niet goed vonden.” Ongelijk kunnen we hem helaas niet geven, maar hij ziet er zelf ook de positieve kant van. “Het geeft wel aan dat jullie van gezelligheid houden en graag willen feesten bij concerten.” Over het Belgische publiek is hij overigens nog minder te spreken, dus we hoeven ons niet erg aangevallen te voelen. “In België is het publiek vooral superbot: wanneer het ze niet bevalt, word je letterlijk uitgejouwd.”
In verschillende recensies konden we al lezen dat het optreden dat ze op EuroSonic gaven niet erg goed ging. Hier denkt John zelf gelukkig niet anders over. “Ik leg zelf de lat voor onze eigen optredens altijd erg hoog en we wilden erg graag op het festival spelen. Het probleem was dat we de nieuwe nummers nog niet gerepeteerd hadden en hier ging het dan ook mis.” De heren bleken van de studio direct naar Groningen gegaan te zijn, zonder de laatste feiten nog even door te kunnen praten. “Omdat we graag op het festival wilden spelen konden we het niet afzeggen, maar we hadden op dat moment nog geen idee hoe het live moest klinken en wat we wilden doen. Hierdoor was het op het podium veel chaotischer dan het hoort. De reacties in de zaal waren gelukkig erg positief en daar kregen we veel enthousiasme van, maar toch ging het niet zoals het hoort.” De band blijkt live sowieso noodgedwongen anders te klinken dan op de platen. “De nummers op het laatste album hebben zo'n honderd verschillende lagen en live zijn we maar met vier muzikanten. Hierdoor klinken we live natuurlijk überhaupt anders dan op de albums.”
Ghinzu
De middelmatigheid in België
EuroSonic was dit jaar gefocust op onze zuiderburen en mede daardoor was Ghinzu uitgenodigd. Trots? Is de scene in België terecht een thema voor een festival? “De muziek in België vind ik erg interessant, maar echte uitschieters hebben we er helaas niet. Het zijn vooral erg klunzige bandjes die erg rommelig te werk gaan. De markt in België is naar mijn mening ook te klein, je moet buiten de grens gaan wil je echt succes hebben.” Wat de zanger vooral opvalt is het verschil tussen de Nederlands- en Franstalige bands die het land rijk is: “Ik heb echter gekozen voor Engelstalige muziek. Ik ben ook meer geïnspireerd door bands uit Engeland en Amerika.” Wat de groep verder als doel heeft is zoveel mogelijk optreden. “Ik denk dat het goed is om veel in kleine clubs op te treden. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Zo staan we binnenkort op Werchter en aan de hand van contracten is er afgesproken dat we rond die datum niet in de buurt mogen optreden.” Gelukkig is er makkelijk onderuit te komen voor de jongens. “Je moet keuzes maken en we hebben voor het contract van Werchter gekozen, maar gelukkig is er nog Nederland en Frankrijk. Je hebt hier genoeg kleine zalen en we gaan simpelweg hier wat meer optreden, wanneer het contract ons niet toelaat in België.”
Mirror Mirror
Voorganger Blow ging zo'n 100.000 maal over de toonbank, maar een extra last op de schouders heeft het niet geleverd tijdens het studioproces. “Juist helemaal niet, we hebben zoals je wellicht gemerkt hebt, erg onze tijd genomen voor dit album. We wilden echt ons best doen en zijn uiteindelijk met een totaal ander album gekomen.” Eigenlijk kon Ghinzu alle kanten op met het schijfje. “We hebben maar een paar regels: de titel refereert aan een nummer en er komen twaalf nummers, verder is alles flexibel.” En zoals een echte muzikant hoort te zeggen: “We denken ook zeker dat deze plaat honderd keer beter is dan zijn voorganger en hopelijk vindt het publiek dit ook.”
Als het publiek in Nederland net zo enthousiast is over de nieuwe nummers als John en de dame van de platenmaatschappij, dan zal de toekomst voor Ghinzu erg veel leuke dingen brengen. Misschien Lowlands? Met Mojo Concerts als boekingskantoor in Nederland is het bijna een verplichting. “We hopen het in elk geval en gaan ons best doen. Ik zie het wel gebeuren”, aldus de platendame.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.