C-Mon & Kypski – Kerstavond met…

Al die winterse ellende heeft in elk geval één voordeel: als je vertraging hebt met de trein, kom je er nog eens leuke mensen tegen. Van de week trof ik een jongen in de trein die naar C-Mon & Kypski zat te luisteren op zijn mp3-speler. Dat het zo’n onderschatte superband was, hij had ze onlangs nog gezien als voorprogramma bij het afscheidsconcert van Kyteman en dat was helemaal geweldig. Een leuk gesprek volgde, en ik was het met hem eens. Het was wel erg toevallig, want laat ik nou net de avond tevoren telefonisch een interview met C-Mon gedaan hebben…
C-Mon & Kypski
File Under mag setjes kaarten weggeven voor het speciale kerstconcert dat C-Mon & Kypski geven in Tivoli op 24 december. Vul snel dit formuliertje in en vier kerstavond lekker buiten de deur.


mij=Interview: Stonehead
Wat gaan jullie allemaal doen met kerstavond?
C-Mon: “Het is voor ons de eerste keer met de nieuwe plaat dat we in onze thuisstad Utrecht spelen, dus dan vinden we het leuk om er wat meer van te maken dan normaal. We hebben een extra lange setlist en wat bijzondere aankleding. Als speciaal optreden hebben we een tapdanseres ingehuurd, met wie we een scratch-dance-battle gaan doen. Marije Nie heet ze. Kyp heeft ooit lang geleden met haar gejamd. We gaan ons nieuwe nummer “Revenge of the piñatas” spelen, daar zitten alemaal gekke solo's in, en daarbij hadden we dat bedacht. Op YouTube staan allemaal filmpjes van haar. Die moeten we hebben, dacht ik, dat is wel geniaal.”
Hoe ver kun je nog groeien in Nederland? Ik las een paar interviews met jullie in de Oor en de Spits, het is maar goed dat jullie eerder dit jaar in Amerika getoerd hebben…
“Het is gewoon erg leuk om in het buitenland aan de slag te gaan en nieuwe mensen te enthousiasmeren. Maar we hebben ook in Nederland nog vanalles te doen. Vrijdag hebben we voor het eerst in de Heineken Music Hall gestaan, dat was een van de dingen die we nog op ons lijstje hadden. Het was een superavond, emotioneel natuurlijk voor Kyteman – het was zijn laatste show – en voor ons was het juist het begin van een nieuwe tour. Het ging heel goed. Kicken dat er zoveel mensen voor je neus staan. Heel anders dan in een club, een nieuwe ervaring. We voelen ons weer helemaal op volle oorlogssterkte. Voor ons kan het niet groot en bijzonder genoeg zijn. We zijn weer helemaal terug. Volle kracht!”
En dan sta je daar naast Kyteman, die al zoveel bereikt heeft.
“In het begin verklaarden ze Colin ook voor gek dat-ie op het podium ging staan met vijftig man, maar hij heeft het gewoon heel goed gedaan. Voor ons is het de keuze geweest om nu met deze plaat en deze tour niet meer zo'n heel circus te doen, met heel veel gastartiesten. We kunnen wel op dat succes doorgaan, maar met zijn vieren kun je net zo hard rocken. Anders voel je je op een gegeven moment een begeleidingsband, als er telkens anderen in de spotlight staan. We houden nu de eer aan onszelf. Het is tof om het weer met minder mensen te doen.”
C-Mon & Kypski
Is het een doel om te scoren met een single?
“Op zich niet echt. Onze muziek is zo verschillend, ik vind het leuk dat juist iedereen een heel ander favoriet nummer eruitkiest. Anderzijds leent een nummer zich soms voor de radio. 'More is less' leent zich goed voor de radio. Afgelopen week hebben we een clip geschoten, met Roel Wouters. Hij is een hele briljante clipmaker, die eerder al voor zZz is beziggeweest. Het wordt de eerste interactieve videoclip. Ja, ehh, het is een beetje een complex verhaal. Je ziet ons vieren voor de camera, net zoals wanneer je zelf voor je webcam zit. Je ziet een bovenlichaam. Dan zie je ons bewegen, maar langzaam worden we overgenomen door jou als kijker. Dat zit zo: er komt een website met een applicatie die je kunt downloaden. Daarin zie je 1 frame, waarbij je dan in dezelfde houding voor je webcam kunt gaan zitten als wij. Je moet zo precies mogelijk kopiëren wat je ziet. Dus als ik met een hand in de lucht zit, moet je daar jezelf zo goed mogelijk op kopiëren. Dan wordt er een foto gemaakt en die wordt teruggestuurd naar onze master computer. Alle opgestuurde frames worden verzameld en op bepaalde punten in die clip gemonteerd. Gevolg: als ik daarin met mijn hand zwaai, dan zie je nog steeds die vloeiende beweging, maar dan uitgevoerd door allemaal verschillende mensen.”
Maar zo interactief lijkt me die clip in het begin dan niet, voor degene die als eerste meedoet. Die ziet nog geen bal. En heb je dan niet pas na tientallen deelnemers iets MTV-waardigs?
“Ja, die clip is dus ook nooit af! We gaan hem ook niet definitief maken. Al komt er misschien wel een versie voor MTV, maar ja: waar maak je nog een clip voor? Van de tv-zenders hoef je het niet te hebben, een clip is vooral voor internet. Juist daar is het zo interactief, heb je communicatie met fans, zijn de lijntjes heel kort. We kunnen beter elke week een andere clip op YouTube zetten. Hij is toch nooit af. Het is een experiment, misschien werkt het niet, maar dan was het toch cool.”
Tja, jullie komen relatief weinig op de radio. Daar word je pas geaccepteerd als je ook als achtergrondmuzak kunt dienen. Persoonlijk baal ik daar enorm van.
“Ja, goed zo. Vind ik ook. Daar gaan we ons dus ook echt niet aan conformeren, we maken muziek die we zelf tof vinden en dat is toevallig heel druk, maar daar moeten mensen dan maar aan wennen.”
En dan mag je als toppunt in je carrière één minuut bij De Wereld Draait Door spelen.
“Ik ben op zich al blij dat er weer een programma is dat überhaupt muziek heeft en een podium biedt op de nationale tv. Ook al is dat dan in een flits voorbij, je kan net één coupletje doen en dat is het alweer. Maar er is ook een hele tijd geweest dat er helemaal geen muziek was op tv.”
Maar daar heb je dan internet voor. Jullie hebben best wat gehad aan een site als Dumpert volgens mij.
“Het een sluit het ander ook niet uit. Het is meer dat je alles doet wat op je pad komt, als het maar leuk is.”
C-Mon & Kypski
Veel van jullie vorige platen zijn door een reis ontstaan. Weet je al waar je nog heen gaat reizen?
“We hebben wel een wishlist. Eind januari gaan we eerst een paar optredens in Londen doen, en in het voorjaar gaan we ook weer naar Amerika toe. Ik zou heel graag een keer naar Zuid-Amerika willen, naar Brazilië en andere landen. Of Japan en China, hoe exotischer hoe beter eigenlijk… “China” was onze open brief aan de Chinese ambassade om ons naar China te sturen. Ik heb nog geen antwoord terug. Ik moet ze weer eens bellen, maar mijn Chinees is niet zo goed.”
Zul je net zien dat ze je weigeren vanwege je teksten.
“We hebben wel vrij brave teksten. Er gaat niks tegen het communisme in. Maar inderdaad, vóór We Are Square maakten we instrumentale muziek. Met zang zijn we nu juist erg blij. Het was een uitdaging: we hadden nooit gezongen, voor ons was het spannend om een tekst te schrijven, die in te zingen en alles live te doen. Het is wel erg leuk om te merken dat mensen enthousiast zijn en het leuk vinden.”
Was die zang een spontaan idee?
“We hadden er helemaal niet over nagedacht. Nee, geen zangles of zoiets. Nou ja, Tjeerd Bomhof van Voicst, met wie we goed bevriend zijn, die kwam een keer kijken en heeft wat tips gegeven. Hoe je je stem het best kunt gebruiken, hoe je driestemmige zang goed kunt gebruiken. Dus stiekem toch een klein zanglesje van Tjeerd.
Wat is het geheim daarvan, als ik mag vragen?
“Nou ja, er is niet echt een geheim, maar zang moet wel natuurlijk, persoonlijk klinken. Je moet geen andere stem opzetten dan je hebt. Anders hoor je dat, dan komt het niet geloofwaardig over. Als je het puur houdt, dan klinkt het ook goed. Dat vond ik wel een goeie tip van Tjeerd. Het past ook bij We Are Square, dat ligt dicht bij onszelf. Het gaat over dingen die we zelf meemaken en ervaren.”
cmon_and_kypski_banner.jpg
Eerder hebben jullie een jazz- en een rockcompilatie uitgebracht, komt er nog meer?
“Eh, nu we meer dan één deel hebben kun je het een serie noemen, ja. Maar het is de bedoeling dat er nog een Balkan-deel bijkomt. Daar hebben we ook nog wat dingen van liggen die nog niet uitgebracht zijn. Een verzameling feestmuziek. Maar eerst richten we ons even op We Are Square.
Wat was jouw beste plaat dit jaar?
“Ik heb eigenlijk heel veel gemist, omdat we zelf de hele tijd in de studio hebben gezeten. Dan luister je ook niet echt andere muziek. Als ik er eentje moet noemen, zegt ik Jiggy Djé. Ark de Triomf is zijn laatste plaat. Ik moet er erg om lachen. Grappige teksten, echt een vermakelijke plaat.”
Nog tips voor wie naar Tivoli gaat op kerstavond?
“Vooral komen! Vergeet je zweetbandjes niet, het wordt bikkelen daar.”

Een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven