Beep! Beep! Back Up The Truck

In het voormalige distributiecentrum van de Nederlandse Pakketdienst aan de rand van Overvecht is tegenwoordig de Vechtclub gevestigd, een broedplaats voor Utrechtse creatievelingen. Waar vroeger dagelijks tienduizenden pakketjes over de band gingen, worden nu theatervoorstellingen gegeven, zijn ontwerpstudio�s gevestigd en wordt muziek gemaakt. Dit is ook de thuishaven van het Utrechtse label Beep! Beep! Back up the Truck. In een van de voormalige kantoorruimtes van de koeriersdienst houdt Beep! Beep! kantoor en wordt er van daaruit hard aan de weg getimmerd om muziek aan de man te brengen. Hier spreek ik met Boudewijn Rosenmuller, een van de oprichters van het label en drummer bij Kismet.
The Black Atlantic
Beep! Beep! ging in 2008 van start en was een initiatief van verschillende Utrechtse bands die graag hun muziek als gratis download wilden aanbieden op internet. �Het leek ons het meest logische om te doen. We hadden met Kismet superlang gewerkt aan een plaat waar we heel erg trots op waren, en stap ��n was om die in ieder geval aan iedereen te laten horen die ook maar bereid was om ernaar te luisteren,� vertelt Boudewijn. De gedachte was – en is nog steeds – dat hoe meer mensen de kans krijgen de muziek te beluisteren, des te meer publiek er op de shows afkomt. En de liefhebbers kunnen daar alsnog een cd, een mooie vinyluitgave of een t-shirt van de band aanschaffen. �Ik haak af bij de gedachtegang dat als mensen de muziek hebben gehoord, ze het dan niet meer willen kopen. Voor ons begint het dan pas.� Omdat er in Nederland geen enkel label was dat muziek gratis via internet aanbood, besloot de groep Utrechtse muzikanten het zelf maar te doen. De dagelijkse leiding van het label kwam in handen van Boudewijn en Nicolai Adolfs, die eveneens deel uitmaakt van Kismet.


mij=Interview: Reinier
Mininova
Om de muziek onder een breed publiek verspreid te krijgen, ging het Utrechtse collectief in 2009 een samenwerking aan met de stadgenoten van Mininova. �We hadden het idee om onze catalogus beschikbaar te maken op Mininova en onze webshop op hun site te integreren, zodat bezoekers met een of twee keer klikken in onze webshop zouden zitten als ze de cd alsnog wilden kopen. Dat vonden ze bij Mininova een tof idee en een week later was het technisch geregeld. De muziek werd echt veel gedownload, mede omdat de torrents op de voorpagina werden gezet. Maar een half jaar later werd Mininova aangeklaagd door Brein. De rechtszaak werd verloren en toen heeft Mininova alle illegale content eraf moeten halen. Maar ja, iedereen weet ook wel dat die content de aantrekkingskracht van die site was, dus het is nu veel minder interessant. Laat ik daar eerlijk over zijn�, vertelt Boudewijn over het avontuur met Mininova.
Dat is ook duidelijk te zien als het aantal downloads van nieuwe releases, als je dat vergelijkt met die van vorig jaar verschenen albums. Reverence for Fallen Trees van The Black Atlantic werd ruim 28.000 keer gedownload, A Black House, A Coloured Home van We vs. Death bijna 70.000 keer en de split single van Schotel van de dag en Lost Bear bijna 44.000 keer. Bij het nieuwe album van Moon & Sun, dat sinds half november op de site staat, blijft de teller steken op slechts 1700 downloads.
Ondanks die enorme hoeveelheid downloads, is de verkoop via de torrentsite overigens minimaal, nog geen procent, geeft Boudewijn toe. Daar staat wel tegenover dat de samenwerking de nodige publiciteit heeft opgeleverd. �Puur het feit dat onze muziek door de pers werd opgepikt en ons bekendheid gaf in Nederland, dat is heel waardevol geweest. Ik ben blij dat we het hebben gedaan.� Bovendien is verspreiding van de muziek niet het enige middel om verkoop te genereren: �Uiteindelijk moet je ook gewoon keihard werken om je shows geboekt te krijgen en heel veel uren on the road erin stoppen. Het is een van de middelen die je kunt gebruiken, maar het is heel moeilijk om te meten wat het je oplevert. Het opent in ieder geval een deur en of je daar doorheen gaat hangt weer van hele andere dingen af.� stelt Boudewijn vast.
Europees label
Zo blijft Beep! Beep! zoeken naar nieuwe manieren van online distributie. Hoewel het gratis aanbieden van muziek het uitgangspunt is, wordt bij iedere release gekeken naar wat de beste aanpak is. Ook het beleid hoe muziek digitaal wordt verspreid, verandert voortdurend. �Bij de laatste plaat die we hebben uitgebracht, die van Moon & Sun, hebben we gekozen voor een gratis 128kbit mp3-versie en een lossless versie die je voor drie euro kunt kopen. En het vinyl kost tien euro. Dat wordt dan de eerste keer dat we het onderscheid hebben gemaakt tussen gecomprimeerde en ongecomprimeerde muziekkwaliteit. We wilden het eens op die manier proberen en zien of het werkt. Je moet gewoon elke keer bekijken wat wel en niet werkt en daarop door blijven gaan.�
Nikoo
Met het Zweedse Moon & Sun en het eveneens uit Scandinavië afkomstige My Bubba & Mi, heeft Beep! Beep! de eerste twee internationale bands onder zijn hoede genomen. Als het aan Boudewijn ligt volgen er nog veel meer, want de Utrechters hebben hun blik op het buitenland gericht. �Het is voor ons echt belangrijk om over de grens voet aan de grond krijgen, daar zijn we nu heel erg op gefocust. We zijn een Nederlands label, maar we willen graag als een Europees label gezien worden, zodat we meer met internationale artiesten kunnen werken en meer voor artiesten kunnen betekenen in het buitenland. Onze voornaamste doelstelling op dit moment is om meer slagkracht in het buitenland te krijgen. We hebben bijvoorbeeld wel als label de trip gemaakt naar NXNE in Toronto in juni dit jaar. We stoppen er best wel wat geld in om daar naar toe te gaan, maar het is ook belangrijk voor onszelf om in het buitenland te laten zien dat we serieus zijn. We proberen ook een Amerikaanse band binnen te krijgen, dat zou een heel goed signaal zijn.� Verder is Beep! Beep! al een tijdje bezig met de Eindhovense noise-pop band Nikoo, die met hun titelloze demo de aandacht van de muziekcritici van Pitchfork wist te trekken. �We waren enorm onder de indruk van Nikoo�s eerste EP en zijn blij en trots dat de volgende onder onze vlag uit zal komen.�
Smaak
Het label heeft geen vast kader welke bands wel of niet bij het label passen, het is puur een kwestie van smaak, zegt Boudewijn. �We stoppen hier heel veel vrije tijd en eigen geld in. De enige manier om dat te kunnen blijven doen is als we de muziek oprecht tof vinden en er persoonlijk veel voor voelen. We doen het niet omdat we er geld aan willen verdienen, we kijken dan ook niet naar commercieel potentie van een band. Als wij het maar tof vinden, dan gaan wij wel op zoek naar mensen die het ook tof vinden.� Behalve de muziek is ook de mentaliteit van een band belangrijk. Omdat Beep! Beep! een klein label is, wordt van de muzikanten de nodige inzet verwacht om hun muziek aan de man te brengen. �Je moet bereid zijn keihard te werken en het muzikant zijn als een fulltime baan zien. Er zijn in Nederland maar weinig muzikanten die die mentaliteit hebben of de mogelijkheid hebben om minimaal 40 uur per week in muziek te steken. Dan houdt het voor ons op, als een band maar vier keer per maand wil optreden, dan is het voor ons niet de moeite waard om daar tijd en energie in te steken. Als we een band tekenen, dan gaan we samen dat project aan. Dat betekent dat hoe harder zij werken, hoe harder wij werken. We verwachten een The Black Atlantic-mentaliteit, zoveel mogelijk touren en keihard werken.�
Het label stopt bijvoorbeeld veel tijd in het bedenken en ontwikkelen van nieuwe en interessante producten. �Je kunt niet meer zoals vroeger je cd opnemen, een simpele jewelcase in de winkel leggen en er vanuit gaan dat het dan wel verkoopt. Je moet er intelligenter mee omgaan en je publiek serieus nemen, met ze communiceren en ervoor zorgen dat ze keuzemogelijkheden hebben. Voor elke fan een geschikt product.� zegt Boudewijn. �We doen echt ons best dat de dingen die we uitbrengen ook echt mooi zijn, dat mensen het als een hebbeding zien en het graag willen kopen.� Als voorbeeld haalt Boudewijn de nieuwe plaat van My Bubba & Mi aan: �De hoezen van de platen zijn allemaal met de hand gemaakt. Ze zijn 50 jaar oud en elke hoes is weer anders. Bij shows zijn ze niet aan te slepen.�
Ons kent Ons
Hoewel Beep! Beep! de blik op het buitenland heeft gericht, worden de Utrechtse roots niet verloochend. �Er gebeurt zoveel in Utrecht. Het is hier heel levendig, maar ik zou wel willen zien dat er meer wordt samengewerkt. Utrecht is piepklein, maar toch heb je een paar kliekjes die onafhankelijk van elkaar functioneren. Het zou logischer zijn als we veel meer met elkaar zouden doen. Het is bijna vreemd dat het niet meer gebeurt.� Om een stap in de goede richting te zetten organiseert Beep! Beep! samen met Vette Analoge Shit het Ons kent Ons-festival, dat op 18 december voor de tweede keer plaatsvindt. �Op dit festival treden we op met de bands waar we zelf in spelen en daar weer de vriendjes van. Dat is wel een goed voorbeeld van hoe al die verschillende Utrechtse kliekjes bij elkaar komen voor een middag en avond in dB�s. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.�

4 reacties

Reacties zijn gesloten.

Terug naar boven